تغییر نگرش احتمالی تهران به توافق با آمریکا

دیپلمات‌ها می‌گویند ایران در آغاز به دنبال گام‌های مقدماتی بود اما حالا نقشه‌ راهی گسترده‌تر می‌خواهد

ایران برای یک ماه یا بیشتر درگیر انتخابات خواهد بود اما این به معنی پایان جهان نیست. پیشنهادهای دوجانبه ارایه می‌شوند و این روند باوجود اینکه کند است، پیش می‌رود و عجله‌ای نیست-Cem OZDEL / Turkish Foreign Ministry / AFP

در حالی که تلاش‌ها برای طراحی گام‌های مقدماتی به منظور از سرگیری تعهدات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، در جا می‌زند، مقامات غربی بر این باورند ایران هم‌اکنون آماده مذاکره بر سر نقشه‌راه گسترده‌تر احیای توافق است، رویکردی که واشینگتن نیز از آن استقبال می‌کند.

به گزارش رویترز، مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز بر این باورد بودند که ایران که تا کنون با دولت بایدن ارتباط مستقیم نداشته، می‌خواهد درباره گام‌های مقدماتی در جهت احیای توافق هسته‌ای گام بردارد.

سه مقام غربی به این خبرگزاری بریتانیایی گفتند: «ایران و دولت بایدن به طور عمده از طریق واسطه‌های اروپایی-آلمان، بریتانیا و فرانسه-به طور غیرمستقیم با یکدیگر در ارتباط بودند. اما اکنون به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد در مورد طرح گسترده‌تری برای بازگشت به توافق مذاکره کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقامات که نام آنها اعلام نشده، گفتند: «آنچه شنیده بودیم این بود که آنها نخست درمورد مجموعه‌ای از گام‌های مقدماتی علاقمندی دارند و به همین دلیل ایده‌هایی برای این مجموعه اقدامات اولیه ارایه کردیم. اما آنچه که آنها اکنون به طور علنی می‌گویند و از طریق راه‌های دیگر می‌شنویم این است که شاید به مذاکره درمورد گام‌های مقدماتی علاقمند نباشند و بخواهد درمورد نقشه راه گسترده‌تری برای بازگشت کامل به تعهدات مذاکره کنند.»

یک مقام آمریکایی اضافه کرد: «اگر این همان چیزی باشد که می‌خواهند، آمریکا نیز از آن استقبال می‌کند.»

رویترز در ادامه می‌نویسد، البته روشن نیست که این دقیقا موضع ایران باشد.

مقامات جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، بارها بر لغو کامل تحریم‌ها تاکید کرده‌اند. روز گذشته نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، موضع مشابهی را به نمایش گذاشته و تاکید کردند تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشوند، تهران اقدامی انجام نخواهد داد.

در مقابل، دولت بایدن می‌گوید اگر ایران به تعهدات خود بازگردد، آمریکا نیز چنین خواهد کرد.

دولت بایدن از سوی دیگر نشان نمی‌دهد که شتاب زیادی برای توافق با ایران ندارد. رویترز می‌نویسد در صورتی که در ماه آوریل پیشرفتی حاصل نشود، در ماه پس از آن فضای سیاسی به واسطه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تشدید خواهد شد.

یک دیپلمات غربی می‌گوید، ایران برای یک ماه یا بیشتر درگیر انتخابات خواهد بود اما این به معنی پایان جهان نیست. پیشنهادهای دوجانبه ارایه می‌شوند و این روند باوجود اینکه کند است، پیش می‌رود و عجله‌ای نیست.

این در حالی است که تهران روز گذشته اعلام کرد پیشنهاد و طرحی از سوی واشینگتن لازم نیست و کافی است که آمریکا تصمیم سیاسی بازگشت به تعهدات و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ را اتخاذ کند.

رویترز در پایان می‌نویسد، همچنان روشن نیست که رهبر جمهوری اسلامی واقعا می‌خواهد با آمریکا-حتی به طور غیر مستقیم- تعامل کند یا قصد دارد تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری صبر کند.