با ۱۰ تن از ثروتمندترین آمریکایی‌ها آشنا شوید

آلیس والتون ثروتمندترین زن در ایالات‌متحده و دومین زن ثروتمند در جهان است

آلیس والتون، وارث ثروت فروشگاههای زنجیره ای والمارت در آمریکا است - RICK T. WILKING / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

آنچه به وفور در ایالات‌متحده یافت می‌شود، میلیاردر است. از بین ۱۶ فرد ثروتمندترین جهان، ۱۰ نفر امریکایی هستند. جف بیزوس معمولا در صدر این جدول است ولی ایلان ماسک هم وقتی که ماه گذشته مدتی  این عنوان را از او ربود، خبرساز شد . پس ۱۰ تن از ثروتمندترین افراد چه کسانی‌اند؟ در ادامه بر اساس تحلیل به‌روز فوربس، با این فهرست آشنا می‌شویم:

۱. جف بیزوس

آقای بیزوس ثروتمندترین فرد روی کره زمین است. او در سال ۱۹۹۴ فروشگاه مجازی آمازون را از پارکینگ خانه‌ خود آغاز کرد و از آن زمان به بعد رشد آن تا ابعاد یک شرکت غول‌آسای چندملیتی در چندین کشور شاهد بوده است. در  حالی که در سال۲۰۲۰  سایر کسب‌وکارها به علت بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ آسیب دیدند و روندی افولی داشتند، آمازون از گرفتار شدن افراد در خانه بهره‌ برد و به رکورد بی‌سابقه ۳۸۶ میلیارد فروش دست یافت. سرمایه آقای بیزوس اکنون ۱۸۳ میلیارد دلار است.

۲. ایلان ماسک

آقای ماسک بنیانگذار و رئیس چندین شرکت است ولی از همه بیشتر به دلیل مدیرعاملی تسلا، شرکت خودروهای برقی و اسپیس‌اکس، شرکت اکتشافات فضایی، مشهور است. او مدت کوتاهی در ماه ژانویه سال جاری از آقای بیزوس در میزان ثروت عبور کرد ولی در ماه بعد، دوباره به جایگاه دوم بازگشت. سرمایه او ۱۶۷.۸ میلیارد دلار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۳. بیل گیتس

آقای گیتس از بنیانگذاران مایکروسافت است که این شرکت را در سن ۲۰ سالگی با دوست خود، پال آلن، کلید زد. او در سن ۳۱ سالگی میلیاردر شده بود. امروز آقای گیتس کمتر در امور مایکروسافت درگیر است و بیشتر وقت خود را صرف اقدامات بنیاد بیل و ملیندا گیتس کرده که بزرگترین سازمان خیریه خصوصی در کل جهان است. این بنیاد قرار است ۳۰۰ میلیون دلار برای پایان دادن به بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ هزینه کند. ثروت آقای گیتس ۱۲۶.۲ میلیارد دلار است.

۴. مارک زاکربرگ

آقای زاکربرگ فیس‌بوک را در سن ۱۹ سالگی و هنگام دانشجویی در دانشگاه هاروارد، به راه انداخت. این شبکه اکنون محبوبترین رسانه اجتماعی در کل دنیا است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ به بازار بورس وارد شد و آقای زاکربرگ هنوز هم مالک ۱۵ درصد از سهام‌ آن است. در سال‌های اخیر، اگرچه فیس‌بوک به دلیل این که فضایی برای انتشار اخبار دروغ و سخنان نفرت‌پراکنانه بوده، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است اما هنوز محبوب و سودآور است. ثروت آقای زاکربرگ، ۱۰۷ میلیارد دلار است.

۵. وارن بافت

آقای بافت یکی از موفقترین سرمایه‌گذاران دنیا و از سخاوتمندترین نیکوکاران است. او اولین سهام خود را در سن ۱۱ سالگی خرید و اکنون مدیرعامل برکشایر هتاوی است؛ یک شرکت عظیم سرمایه‌گذاری که مالک شرکت‌هایی نظیر «گایکو» و «فروت آو د لمون» است. آقای بافت قول داده است بیش از ۹۹ درصد ثروت خود را ببخشد و تاکنون نیز بیش از ۴۱ میلیارد دلار کمک‌ مالی اهدا کرده است. ثروت او ۹۵.۷ میلیارد دلار است.

۶. لری الیسون

آقای الیسون، در دهه ۱۹۷۰ میلادی یک بانک اطلاعاتی برای سازمان مرکزی اطلاعات امریکا تهیه کرد که «اوراکل» نام داشت. این واژه امروز نام یک شرکت نرم‌افزاری چندملیتی و یکی از بزرگترین آن‌ها در دنیا است. آقای الیسون در سال ۲۰۱۴ از مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری کرد ولی هنوز رئیس هیات‌مدیره و مدیر فنی این شرکت است. تمایل شدید او به خودروهای گران‌قیمت، قایق‌های تفریحی و کت و شلوار آرمانی باعث شده برخی در مورد این که او مایه الهام مارول برای خلق شخصیت تونی استارک بوده است، گمانه‌زنی کنند چرا که حتی ریش منحصر به فرد او را هم دارد. آقای الیسون در سال ۲۰۱۲ جزیره لانای در هاوایی را خرید. ثروت او ۹۰ میلیارد دلار است.

۷. لری پیج

اگر نمی‌دانید لری پیج چه کسی است، می‌توانید او را در گوگل بیابید و این یعنی از موتور جست‌و‌جویی استفاده خواهید کرد که او از بنیانگذارانش بوده است. آقای پیج و سرگی برین، گوگل را در اتاق آقای برین در خوابگاه دانشگاه استنفورد پایه ریختند. در آن زمان و در دهه ۱۹۹۰، هر دوی آن‌ها دانشجوی دکترا بودند. آقای پیجز از آن زمان به عنوان مدیرعامل گوگل و بعدتر شرکت مادر آن، آلفابت، مشغول کار بوده است. اگرچه در سال ۲۰۱۹ او از این سمت کناره گیری کرد اما هنوز یکی از سهامداران عمده این شرکت است. ثروت او ۸۸.۸ میلیارد دلار است.

۸. سرگی برین

بعد از آقای پیج، شریک او که با هم گوگل را تاسیس کردند، در این فهرست قرار می‌گیرد. آقای برین در سن شش سالگی با خانواده خود به ایالات‌متحده مهاجرت کرد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه مریلند، او در حین تحصیل در دوره دکترای دانشگاه استنفورد، با آقای پیج آشنا شد. هر دوی آن‌ها درس خود در استنفورد را ناتمام رها کردند تا به مدیریت گوگل و بعدتر آلفابت بپردازند که آقای برین رئیس آن‌ها بود. او در سال ۲۰۱۹ از این سمت کناره‌گیری کرد ولی او هم از سهامداران عمده شرکت است. ثروت او ۸۶.۵ میلیارد دلار است.

۹. استیو بالمر

آقای بالمر در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مدیرعامل مایکروسافت بود. در زمان مدیریت او، این شرکت محصولات متعددی خلق کرد؛ از محصولاتی به شدت موفق مانند اکس‌باکس تا محصولاتی کمتر موفق مانند ام‌پی۳ پلیر زون و ویندوز ویستا. آقای بالمر بعد از بازنشستگی از مایکروسافت، تیم بسکتبال لس‌آنجلس کلیپرز را به قیمت دو میلیارد دلار خریداری کرد. ثروت او ۷۰.۴ میلیارد دلار است.

۱۰. آلیس والتون

خانم والتون ثروتمندترین زن در ایالات‌متحده و دومین زن ثروتمند در جهان است. پدر او سام والتون، بنیانگذار فروشگاه‌های والتون و سمز کلاب است که زمانی ثروتمندترین فرد ایالات‌متحده بود. برعکس برادرانش، خانم والتون فعالیت خود را بر والمارت متمرکز نکرده است. او به عنوان مدیر در بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری کار کرده و بنیانگذار موزه هنرهای امریکایی کریستال بریجز در شهر بنتونویل ایالت آرکانزاس است. وی، ۶۳ میلیارد دلار ثروت دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی