سی‌سخت‌ یک ماه بعد از زلزله هنوز سخت زندگی می‌کند

مردم این شهر به علت پس‌لرزه‌ها همچنان شب‌ها را تا صبح در چادر می‌گذرانند

تا قبل از ساعت ساعت ۲۲:۰۵ دقیقه چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹، «شهروند» سی‌سخت بودند، پس از آن، به آن‌ها «زلزله زده‌های» سی‌سخت می‌گویند؛ مردمی که زمین‌لرزه‌ای ۵.۶ ریشتری درشهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد، در عرض چند ثانیه آن‌ها را از خانه‌نشینی به چادرنشینی و ماشین‌خوابی وادار کرد. 

بیش از یک ماه از آن زلزله گذشته است، ولی هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد و مردم در چادرهای نایلونی زندگی را سپری می‌کنند.

پایگاه خبری ایمنا، در گزارشی تصویری از شهر سی‌سخت عنوان کرد که با گذشت بیش از یک ماه از زلزله سی‌سخت و حضور گروه‌های امدادی مردمی و هلال احمر در آن منطقه، هنوز آوارها جمع‌آوری نشده است، و بسیاری از مردم در چادرها و اتومبیل‌های شخصی خود شب‌ها را می‌گذرانند. پس از گذشت حدود یک ماه از زلزله، هنوز در کوچه‌ها صدای ماشین‌هایی را می‌شنوید که در حال جمع‌آوری آوار هستند. بسیاری از خانه‌ها به علت میزان خسارت وارد شده قابل استفاده نیستند و صاحبان خانه‌ها آنها را رها کرده‌اند، یا در حال تخریب آنها هستند.  

بر اساس این گزارش، بسیاری از مردم این شهر به علت پس‌لرزه‌ها همچنان شب‌ها را تا صبح در چادر می‌گذرانند و صبح‌ها به خانه‌هاشان بازمی‌گردند. خسارات سنگین زلزله روزهای پایانی بهمن ماه در سی‌سخت استان کهکیلویه، حتی به نظر جبران‌نشدنی می‌آید. 

بازسازی بسیاری از خانه‌هایی که در اثر زلزله ویران شده‌اند، ممکن نیست. اگر هم امکان بازسازی آنها باشد، مردم منطقه پولی برای هزینه کردن در این خصوص در اختیار ندارند. 

هرچند در روزهای بعد از وقوع زلزله، کمک‌هایی از جانب مردم یا برخی نهادها، به نام سی‌سخت به این منطقه ارسال شد، ولی بر اساس گزارش ایمنا، نشانه‌ای از تغییر در زندگی مردم و بهبود شرایط دیده نمی‌شود. با توجه به سرد بودن هوا در منطقه کوهستانی سی‌سخت، مردم شرایط سختی برای گذران روزها و شب‌ها در داخل چادرهای امداد دارند. 

روز بیستم اسفند ۹۹، محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر، به خبرگزاری مهر گفت تاکنون مجموع مشارکت‌های مردمی به مردم زلزله‌زده سی‌سخت به رقم ۹ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته او، از این رقم ۲.۵ میلیارد مربوط به کمک‌های نقدی و ۶.۵ میلیارد تومان مربوط به کمک‌های غیرنقدی مردم به آسیب دیدگان زلزله سی‌سخت است. 

چند روز پس از آن، در ۲۵ اسفند نیز مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که ۱۲میلیارد ریال کمک غیرنقدی از محل درآمد موقوفه‌های شهرستان‌های شمیران و لواسان به مردم زلزله‌زده شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا اهدا شده است. به گفته او، کمک‌های غیرنقدی شامل پوشاک، وسایل گرمایشی، اقلام دارویی، و بسته‌های غذایی بوده که اداره‌های اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های شمیران و لواسان جمع‌آوری، و به سی‌سخت ارسال کردند.

۲۲ اسفندماه، سرپرست منطقه ۵ بیمه دانا اعلام کرد که کمک‌های معیشتی بیمه دانا برای مردم سی‌سخت ارسال شده است. 

۲۴ اسفند ماه نیز خبرگزاری آریا اعلام کرد که کارکنان بانک ملی ایران در تعدادی از استان‌ها، بیش از ۲ میلیارد ریال به مردم سی‌سخت کمک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجم فروردین ماه نیز شورای شهر و شهرداری تهران از کمک ۵ میلیاردی به زلزله‌زدگان سی‌سخت خبر داد. علاوه بر کمک‌های نقدی برای زلزله‌زدگان سی‌سخت، بسته‌های معیشتی بسیاری هم طی یک ماه گذشته و به خصوص در نخستین روزهای پس از زلزله برای مردم آن منطقه ارسال شد. 

ولی با وجود کمک‌های مالی اعلام شده، هنوز شهرداری و شورای شهر یاسوج طرحی برای بازسازی یا اسکان مردم زلزله‌زده این شهر تصویب نکرده‌اند. 

روز دوم فروردین ماه ۱۴۰۰، اسحاق جهانگیری ،معاون اول رئیس جمهوری، پس از بازدید از مناطق آسیب دیده سی‌سخت، در جمع مردم این شهر گفت: «تا چند ماه آینده تمام ویرانی‌ها و منازل آسیب‌دیده زلزله‌زده بازسازی می‌شود.» وعده معاون اول رئیس جمهوری در حالی بیان می‌شود که با گذشت چندین ماه از سیل استان خوزستان، هنوز خانه‌های آسیب‌دیده از سیل و آب‌گرفتگی در آن ناحیه به درستی بازسازی و تعمیر نشده ‌است. 

در نخستین روزهای پس از وقوع زلزله، خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند که  ۱۲۰۰ واحد مسکونی صدردرصد تخریب شده‌اند و سه هزار واحد مسکونی روستایی دیگر نیازمند تعمیرات اساسی هستند. حمید پناهی، فرماندار سی‌سخت، نیز در گفت‌وگو با روزنامه جام جم گفت که بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، ۴۷۰۰خانه دچار خسارت شده‌اند. 

زلزله تنها ۵.۶ درجه در مقیاس ریشتر قدرت داشت‌، ولی بیش از ۷۰ درصد خانه‌های شهر را تخریب کرده‌ است. هوای سردی که گفته می‌شود در یک ماه گذشته تا ۵ درجه زیرصفر هم رسیده، امان مردم را بریده ‌است و به نظر می‌رسد مردم باید تا گرم شدن هوا صبور باشند. 

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های داخل ایران، حتی اقلام خوارکی به صورت منظم و صحیح بین زلزله‌زدگان توزیع نشده است و وسایل اسکان در هوای سرد برای آنان فراهم نبوده است. مردم سی‌سخت در بیش از یک ماه گذشته شب‌ها را با ترس در خودروهاشان به صبح رسانده‌اند. مردم محلی با اعتراض به شرایط موجود سردرگم مانده‌اند.  سرمای هوا، کولاک، و خطر شیوع کرونا، روز‌های سختی را در یک ماه گذشته برای سی‌سخت رقم زده‌است. 

با گذشت بیش از یک ماه از زلزله در شهر سی‌سخت استان کهکیلویه و بویراحمد، شهری کوهستانی در جنوب شرقی ایران، مردم هنوز بی‌جا و مکان‌ مانده‌اند.