روزهایی بس سخت برای مردم سی‌سخت

۲۱ هزار نفر از جمعیت این شهرستان زلزله زده دچار خسارت شده‌اند

۸۰ درصد منازل مسکونی شهر ‌زلزله‌زده سی‌سخت خسارت دیده اند - عکس از خبرگزاری مهر

شش روز از حادثه گذشته، پنج روز از لرزش‌های بی‌وقفه زمین زیرپای ساکنان آسیب‌پذیرش. از روز زلزله همه چیز در این شهر تغییر کرده‌است. نه شهر همان شهر است و نه مردم همان مردم. خبرگزاری‌های داخلی می‌گویند ۱۲۰۰ واحد مسکونی صدردرصد تخریب شده‌اند و سه هزار واحد مسکونی روستایی دیگر نیازمند تعمیرات اساسی هستند. حمید پناهی، فرماندار سی‌سخت هم در گفتگو با روزنامه جام جم گفت که بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ۴۷۰۰خانه دچار خسارت شده‌اند. زلزله تنها ۵.۶ درجه در مقیاس ریشتر قدرت داشت‌ ولی بیش از ۷۰ درصد خانه‌های شهر را تخریب کرده‌است. هوای سردی که گفته می‌شود تا ۵ درجه زیرصفر هم رسیده امان مردم را بریده‌است. اقلام خوارکی درست بین زلزله‌زدگان توزیع نشده و وسائل اسکان در هوای سرد فراهم نیست. مردم شب‌ها را با ترس در خودورهایشان به صبح رسانده‌اند. اهالی محل معترضند و تعدادی خبرنگار آزاد و فعال اجتماعی، داوطلبانه برای کمک به مردم ‌زلزله‌زده راهی سی‌سخت شده‌اند. سرمای هوا، کولاک و خطر شیوع کرونا، روز‌های سختی را برای سی‌سخت رقم زده‌است. خبرگزاری‌های داخل ایران می‌گویند چادر، وسایل گرمایشی و نان مهم‌ترین نیاز‌های زلزله زدگان است.

بلای زلزله، زندگی برایشان نگذاشته‌است. دیوارها اریب بر روی رختخواب‌ها جا یله داده‌اند و خانه و زندگی به تلی از آجر و حاک تبدیل شده‌است. نه نان شب دارند و نه جای خواب. سرما هم از راه رسیده و تمام پنچ شبانه روز گذشته را با آتشی که داخل پیت‌های روغن یا حلبی‌های باقی‌مانده از زلزله گیرانده‌اند، صبح کرده‌اند. آنها که به محل زلزله رفته‌اند می‌گویند پس لرزه‌ها و خطر سقوط سنگ از کوه با صداهایی که ترس در دل مردم می‌کارد و آرامش درو می‌کند زندگی در سی‌سخت را سخت تر کرده‌است. اما سرمای کشنده همراه با کولاک هم خوابی برای زلزله زدگان باقی نگذاشته‌است.  

با گذشت نزدیک به یک هفته از زلزله در شهر سی‌سخت استان کهکیلویه و بویراحمد، شهری کوهستانی در جنوب شرقی ایران، مردم هنوز بی‌جا و مکان‌اند. دولت گفته بود به دلیل کوهستانی بودن و سرمای هوا به جای چادر باید کانکس برای مردم ارسال کرد. به گفته خبرگزاری‌های داخلی بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌ها و منازل مسکونی آسیب دیده‌اند.

به گفته فرماندار شهرستان دنا، بیش از ۷۰ درصد به ساختمان‌ها و مناطق مسکونی در شهر سی‌سخت آسیب رسیده‌است و ۸۰ درصد «منازل مسکونی» شهر ‌زلزله‌زده سی‌سخت خسارت دیده اند. عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا کهکیلویه و بویراحمد، افزود: «بیشتر ادارات شهرستان نیز آسیب دیده و در مجموع ۲۱ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ‌زلزله‌زده دچار خسارت شده اند.» علاوه برخسارت به ۸۰ درصد منازل مسکونی شهر سی‌سخت، ۶۵ روستای شهرستان دنا نیز دچار خسارت شده اند.»

تصاویر پخش شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده خشم مردم ‌زلزله‌زده‌ای است که با گذشت چند روز از زلزله همچنان شرایط نامساعدی دارند. خشم طبیعت و خشم مردمی که در سرما و بدون امکانات رها شده‌اند طبیعی است، آنچه غیرطبیعی به نظر می‌رسد ضعف عملکرد دولت در قبال زلزله زدگان شهری نه چندان بزرگ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاندار کهکیلویه و بویراحمد از ارسال ۲ هزار و ۶۰۰ تخته چادر در بین مردم سی‌سخت و روستاهای اطراف خبر داده‌است. اما همزمان کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، می‌گوید که با وجود آسیب جدی منازل شهروندان در زلزله کهگیلویه و بویراحمد، هلال احمر اجازه برپایی چادر و اردوگاه را نداشته‌است.  کریم همتی در گفتگوی زنده تلویزیونی گفت که «دولت و مسئولان بدانند که منازل مردم سی‌سخت آسیب جدی دیده است. ظاهر خانه‌‌ها سالم، اما داخل آن‌ها تخریب شده و مردم با این شرایط نمی‌توانند در منزل خودشان زندگی کنند.»

روزنامه جام جم، وابسته به صدا و سیما نیز در گزارشی از وضعیت مردم شهر سی‌سخت و شرایط اسکان‌شان نوشته که زلزله زدگان از حضور در کمپ‌های اسکان خودداری کردند، چادرها در نزدیکی خانه‌هایشان و در محل امن برپا شده و نیروهای امدادی هم در روستاهای خسارت دیده مستقر شده‌اند تا اقلام مورد نیاز را به دست زلزله‌زدگان برسانند. جام جم در ادامه نوشته که با وجود آماده باش و امدادرسانی دستگاه‌های امدادی، زلزله زدگان همچنان از برخی کمبودها گلایه دارند.

به گفته سالار حسین پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد «۱۷۰تن کالای اساسی از جمله برنج، مرغ و آرد میان زلزله‌زدگان سی‌سخت میان حادثه دیدگان زلزله تقسیم می شود.» در عین حال کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر از مشکل اقلام خوراکی بین زلزله زدگان گفته‌است.

زلزله سی‌سخت برای چندمین بار طی سال‌های گذشته خطر بافت‌های فرسوده و ساختمان‌ سازی‌های ناایمن در ایران را گوشزد کرد. این بار مسئله تنها شهرهای بزرگ و پایتخت کشور نیست که در صورت زلزله‌ای نه چندان بزرگ هم قلبش از حرکت می‌ایستد. شرایط بافت‌های فرسوده و خانه‌های غیرایمن در روستاها نیز زنگ خطری برای ایران شده‌است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور نیازمند بهسازی و نوسازی فوری است. به این معنا که این تعداد منزل مسکونی در خطر تخریب صدردصدی قرار دارند.