ماه ژوئیه احتمالا گرم‌ترین ماه در تاریخ زمین بوده است

اطلاعات رسمی کل ماه ژوئیه در پنجم ماه اوت منتشر خواهد شد.

GUILLAUME SOUVANT / AFP

داده‌های مقدماتی نشان می‌دهد که ماه ژوئیه احتمالا گرم‌ترین ماه در تاریخ کره زمین بوده است.

سازمان جهانی هواشناسی، دابلیو ام اُ، اعلام کرد: «ژوئیه ۲۰۱۹ هم‌دما یا شاید کمی گرمتر» از گرم‌ترین ماه تاریخ کره زمین، یعنی ژوئیه ۲۰۱۶ خواهد بود.

آمار و داداه‌های فوق، از جانب «طرح تغییرات اقلیمی کوپرنیک» که توسط «مرکز اروپایی پیش‌بینی دمای متوسط» اداره می‌شود، به سازمان جهانی هواشناسی ارائه شده است. این اطلاعات بر اساس ۲۰ روز اول ماه ژوئیه محاسبه شده است و نشان می‌دهد که گرمای جهانی در ماه ژوئیه نیم سانتیگراد بالاتر از دماهای ثبت شده قبلی است.

اطلاعات رسمی کل ماه ژوئیه در پنجم ماه اوت منتشر خواهد شد.

بنا به اظهارات کارشناسان، حتی برابر بودن این دما با رکورد دمای ژوئیه ۲۰۱۶ بسیار مهم است، زیرا علت بالا رفتن دمای جهانی در ژوئیه ۲۰۱۶، اوج‌گیری استثنایی پدیده ال‌نینو بوده است که باعث بالا رفتن دمای آب اقیانوس آرام در مرکز و شرق خط استوا می‌شود، در صورتی که آن پدیده در سال ۲۰۱۹ نیروی چندانی نداشته است.

گرمی استثنائی ژوئیه در پی ماه ژوئن، نیز تمام رکوردهای گرما در سراسر جهان را شکست و گرم‌ترین ژوئیه تاریخ لقب گرفت. تک تک ماه‌های سال ۲۰۱۹ در فهرست رکورد گرمترین زمان چهارسال گذشته خود، جای می‌گیرند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل با  «نبرد زندگی ما، برای زندگی‌های ما» نامیدن مقابله با تغییرات آب وهوایی، اعلام کرد: «ما در مسیر شکسته شدن رکورد گرم‌ترین ۵ سال کره زمین، یعنی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هستیم ».

«فقط همین امسال، شاهد خرد شدن رکوردهای دما، از دهلی نو تا آنکوریج، از پاریس تا سن دیه‌گو، از آدلاید تا مدار شمالگان، بودیم».

«اگر هم‌اکنون اقدامی در پیوند با تغییرات آب و هوا نکنیم، این تحولات شدید آب وهوایی، صرفا گوشه بسیار کوچکی از معضلات عظیم آینده خواهند بود».

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی بیان کرد که این موج‌های گرما، خسارات عظیمی را بر محیط زیست در سراسر کره زمین وارد کرده است.

«این گرمای منحصر به‌فرد، با آب شدن شدید یخ‌های گرین‌لند، قطب شمال و یخچال‌های طبیعی اروپا همراه شد».

آتش‌سوزی بی‌سابقه درشمالگان برای دومین ماه متوالی، دارد به ویرانی کامل جنگل‌های بکر و طبیعی می‌انجامد».

«این رخدادها، روایتی علمی- تخیلی نیست. واقعیت تغییرات آب و هوایی است. همین حالا دارد رخ می‌دهد و اگر برای مقابله با آن اقدام عاجلی نکنیم، بدتر خواهد شد».

ماه ژوئیه ،نقشه‌ها و تاریخ اقلیمی را در سراسر جهان، بازنویسی کرده است.

فرانسه با دمای ۴۲.۶ درجه سانتیگراد در روز ۲۵ ژوئیه، گرمایی معادل دمای یک روز معمولی در بغداد، رکورد قبلی اوج دمای خود در ماه ژوئیه را شکست. شهر شمالی لیل دمای ۴۱.۶ درجه سانتیگراد را تجربه کرد که از رکورد قبلی گرما در این شهر ۴ درجه بالاتر بود، و در همین حال، بقیه شهرهای فرانسه شمالی آتش سوزی‌های ویرانگری را تجربه کردند که به‌ندرت در آن نواحی رخ می‌دهد.

گرمای هوا رکوردی ۷۵ ساله را در هلند (Gilve Rijen- ۴۰.۷ درجه)، و همچنین آلمان (لینگن، ۴۲.۶ درجه)، بریتانیا (کمبریج، ۴۱.۸ درجه) و بلژیک (۴۱.۸ درجه)شکست و نیز رکوردهای بین‌المللی جدیدی را رقم زدند. حتی در هلسینکی، پایتخت فنلاند، دما تا ۲.۳۳ درجه بالا رفت . در همین حین، بخش‌هایی از ایالات متحده هم از شرایط ناشی از این گرمای رکورد شکن، دشواری‌های زیادی متحمل شدند.

این دمای بالا، باعث تشدید ذوب یخ در گرین‌لند شد. گرین‌لند پیش از این نیز در ۱۱ و ۲۰ ژوئیه امسال، شاهد ذوب شدن غیرقابل تصور یخ‌های خود شده بود. دانشمندان قطب‌شناس معتقدند، سال ۲۰۱۹ می‌تواند رکوردهای جدیدی برای از دست رفتن یخ در گرین‌لند، به‌جای بگذارد.

در شمالگان و گرینلند، گرمای هوا باعث جنگل‌سوزی و انتشار گاز دی اکسید کربن، به اندازه کل انتشار این گاز در کلمبیا در سال ۲۰۱۷ شد.

صدها جنگل‌سوزی که برخی از آنها به‌وضوح از فضا هم قابل رویت بود، سیبری را نابود کرد و ۳ میلیون هکتار دیگر را هم دستخوش تغییر کرد.

کارشناسان معتقدند که موج‌های گرما به فعالیت‌های انسانی مرتبط است، و در برخی نواحی احتمال وقوع (تغییرات دما) را تا دو برابر افزایش داده است.

یوهانس کولمان، مدیر بخش اقلیم و آب  در سازمان جهانی هواشناسی، ابراز داشت: «موج‌های گرمایی با چنین گستردگی و شدت، امضای «نقش انسان» را بر پیشانی تغییرات اقلیمی ثبت کرده است».

پروفسور دن میتچل، استادیار علوم جوّی در دانشگاه بریستول، گفت: «گرمتر شدن هوا بسیار مشهود است و شواهد علمی گواهی از آن دارد که این تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی است».

در گزارشی که روز دوم اوت توسط «ورد ودر اتریبیوشن» منتشر شد، آمده است که شدت دمایی مانند آنچه امسال بریتانیا و آلمان تجربه کردند، اگر ناشی از آسیب رساندن انسان بر محیط زیست نباشد، فقط هر ۵۰ تا ۱۰۰ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.

این گزارش اعلام کرد که اگر محیط زیست دستخوش چنین تحولاتی (بر اثر فعالیت‌های انسانی) نشده بود، این موج گرمای رکوردشکن می‌توانست تا ۳ درجه خنک‌تر باشد.

میزگرد بین‌دولتی در مورد تغییر آب و هوایی، بیان کرد که ۱.۵ درجه بالاتر رفتن گرمای جهانی می‌تواند به افزایش خطراتی در پیوند با سلامتی، معیشت، امنیت غذایی، تامین آب، و امنیت انسانی، و رشد اقتصادی منتج شود.

ده‌ها هزار نفر ممکن است در این موج‌های گرما به هلاکت برسند، و این اتفاق ممکن است در آینده، بسیار بدتر رخ دهد. بنابراین، برای انطباق یافتن با تغییرات اقلیمی، «تغییرات بنیادین زیرساختی» مورد نیاز است.

در ماه سپتامبر، سازمان جهانی هواشناسی، گزارشی را درباره وضعیت محیط زیست مابین ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ به اجلاس اقدام اقلیمی سازمان ملل متحد تسلیم خواهد کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent

بیشتر از جهان