دیدار خلیلزاد با سخنگوی اردوغان در استانبول

انتظار می‌رود زمان برگزاری نشست استانبول برای افغانستان به‌زودی اعلام شود

زلمی خلیلزاد در سفر به استانبول با ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت‌وگو کرد - رسانه‌های اجتماعی

در آستانه برگزاری نشست استانبول، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، به این شهر رفت و با ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور ارشد رئیس‌ جمهوری ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در کاخ دلمه‌باغچه انجام شد، دو طرف درباره تحولات اخیر افغانستان و جزئیات گفت‌وگوهای صلح که قرار است به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار شود، مذاکره کردند.

تعیین زمان برگزاری این نشست از دیگر مسائل مورد بحث بود. شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که انتظار می‌رود این نشست پیش از آغاز ماه رمضان و در ۱۲ آوریل برگزار شود؛ اما منابع آمریکایی و دولت ترکیه زمان دقیق برگزاری این نشست را تعیین نکرده‌اند.

در این دیدار، آقای خلیلزاد و سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، تاکید کردند که نشست استانبول به ترتیبی برگزار خواهد شد که مذاکرات صلح دوحه بین نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان را تقویت کند.

دو طرف ابراز امیدواری کردند که نشست استانبول به روند صلح افغانستان جان تازه‌ای ببخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه و آمریکا تاکید کردند که صلح پایدار در افغانستان تنها درصورت دست یافتن به یک راه‌حل سیاسی ماندگار، جامع و فراگیر برقرار خواهد شد و صلح و ثبات در این کشور به صلح، ثبات و رفاه منطقه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

دیوید ساترفیلد، سفیر آمریکا در ترکیه نیز زلمی خلیلزاد را در این دیدار با مقام‌های ترکیه همراهی کرده است.

آمریکا با طرح ایجاد حکومت انتقالی صلح بین گروه طالبان و نظام جمهوریت به نشست استانبول می‌رود، اما دولت افغانستان روی طرحی کار می‌کند که مبنای آن، برگزاری انتخابات زودهنگام ظرف شش ماه آینده، است.

گروه طالبان تاکنون هیچ‌یک از این طرح‌ها را نپذیرفته، اما اعلام کرده است که طرح آمریکا را در دست بررسی دارد.

بیشتر از جهان