تظاهرات در استانبول در اعتراض به خروج ترکیه از پیمان منع خشونت علیه زنان

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، خشونت علیه زنان در ترکیه در حال افزایش است

صدها تن از معترضان به تصمیم دولت ترکیه به خروج از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان، روز شنبه نیز در شهر استانبول دست به تظاهرات زدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ۲۹ اسفند ماه با تصویب فرمانی عضویت ترکیه در معاهده بین‌المللی منع خشونت علیه زنان را لغو کرد.

این تصمیم اعتراض‌های فعالان حقوق زنان و حقوق بشر را در داخل و خارج به دنبال داشت و امروز نیز صدها تن از زنان در استانبول تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان با در دست داشتن پرچم‌ها و پلاکاردهایی در این تجمع اعتراضی، شعارهایی در مخالفت با این تصمیم سر دادند و گفتند ترکیه فقط اردوغان نیست.
این معاهده مقامات دولتی را موظف می‌کند که از خشونت علیه زنان جلوگیری، و از بازماندگان محافظت کنند، و مرتکبان را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

ترکیه اولین کشوری بود که توافقنامه شورای اروپا را در سال ۲۰۱۱ میلادی امضا کرد و این قانون را نیز از سال ۲۰۱۴ در آن کشور به اجرا گذاشت.

منتقدان خروج از پیمان می‌گویند که این تصمیم، ترکیه را از ارزش‌های اتحادیه اروپا دور می‌کند. ترکیه سال‌هاست که می‌خواهد عضو اتحادیه اروپا شود.

در مقابل، طرفداران خروج می‌گویند این کنوانسیون زنان را به طلاق تشویق، و بنیان خانواده را تضعیف می‌کند، و ارزش‌های دینی و سنتی را به چالش می‌کشد.

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، خشونت علیه زنان در ترکیه در حال افزایش است.