ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی کانال سوئز در پنجمین روز به گل نشستن کشتی غول‌پیکر

تاخیر در بازگشایی کانال سوئز هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشورهای مختلف تحمیل خواهد کرد

حدود ۱۲ درصد نقل و انتقال تجاری جهان از کانال سوئز عبور می‌کند-SATELLITE IMAGE ©2021 MAXAR TECHNOLOGIES / AFP

در پنجمین روز از به گل نشستن کشتی غول‌پیکر باری در کانال سوئز، تلاش‌ها برای باز کردن این آبراه استراتژیک جهانی روز شنبه از سر گرفته شد.

کشتی «ام وی اورگرین» متعلق به ژاپن، که با پرچم پاناما در حرکت بود، سه‌شنبه گذشته به دنبال طوفان شدید در کانال سوئز در مصر از مسیر منحرف و متوقف شد.

توقف کشتی منجر به مسدود شدن این آبراه باریک و معطل ماندن کشتی‌های عبوری در دو طرف کانال شد و هنوز تلاش‌ها برای باز کردن آن به نتیجه نرسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان کانال گفته‌اند از کمک‌های بین‌المللی برای حل مشکل استقبال می‌کنند. سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده به مصر پیشنهاد کمک داده است.

به گفته جن ساکی، دولت آمریکا نشانه‌هایی از تاثیر منفی این اتفاق بر بازارهای جهانی انرژی را مشاهده کرده و به همین دلیل پیشنهاد کمک را به مصر داده است.

سخنگوی فرماندهی مرکز آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز روز گذشته به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده وضعیت را به دقت دنبال می‌کند.

به گفته بیل اوربن قرار است هیئتی از کارشناسان نیروی دریایی ارتش آمریکا در منطقه، روز شنبه به منظور ارزیابی شرایط در کانال سوئز، به محل اعزام شود.

نزدیک به ۴۵ درصد از کالاهای وارداتی آمریکا، با عبور از کانال سوئز به بنادر عمده در سواحل شرقی ایالات متحده، مانند نیویورک و نیوجرسی، می‌رسند.

حدود ۱۲ درصد نقل و انتقال تجاری جهان از کانال سوئز عبور می‌کند، و تاخیر در بازگشایی آن هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشورهای مختلف تحمیل خواهد کرد.

در صورت بسته بودن این کانال، کشتی های باری مجبور هستند از مسیر جایگزین برای رسیدن به آسیا و اروپا استفاده کنند یا آن که کل قاره آفریقا را دور بزنند.

بیشتر از اقتصاد