شهرداری پاریس کوچه « فرمانده مسعود» را افتتاح کرد

این خیابان به احترام فداکاری مسعود در مبارزه با تروریسم و تاریکی در پاریس نامگذاری شده است

شهرداری پاریس کوچه‌ای را به نام فرمانده احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، نامگذاری و افتتاح کرده است.

در مراسم افتتاح خیابان مسعود، احمد مسعود، فرزند فرمانده مسعود، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، رئيس جمهوری پیشین، و برخی از مقام‌های دیگر افغان و فرانسوی حضور داشتند.

آن ایدالگو، شهردار پاریس در این مراسم گفت: «فرمانده مسعود، قهرمان ملی مقاومت افغانستان، برای همیشه به عنوان قهرمان آزادی و مبارزه علیه تاریکی به یاد خواهد ماند. صبح امروز کوچه‌ای را در باغ شانزه لیزه به یادبود از احمدشاه مسعود در حضور احمد مسعود، حامد کرزی و مقام‌های پاریس افتتاح کردیم.»

احمدشاه مسعود رابطه حسنه‌ای با غرب به ویژه فرانسه داشت و پیش از کشته شدنش در سال ۲۰۰۱، برای ابراز دیدگاهش به اروپا سفر کرده بود.

آقای مسعود در بمبگذاری دو نفر که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ۹ سپتامبر ۲۰۰۱، در شمال کشور کشته شد.

احمد مسعود، فرزند او، پیشتر نوشته بود: «خبر خوشایندی از پاریس رسید. شهردار و شورای شهر پاریس به اتفاق آرا رای دادند که به احترام پدرم و فداکاری‌های او در راه صلح، عدالت و آزادی در افغانستان، نامش را بر منطقه‌ای بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «من و خانواده‌ام می‌خواهیم از ته دل از «آن ایدالگو» (شهردار پاریس)، شورای شهر، و دوست گرامی‌مان‌ برنارد هنری لیوی (اندیشمند فرانسوی)، برای این اقدام، قدردانی کنیم. جای افتخار است برای مردم افغانستان و به ویژه خانواده من که می‌بینیم ۲۰ سال پس از شهادتش، قهرمان ملی کشور ما ارج گذاشته می‌شود.»

رضا دقتی، خبرنگار عکاس ایرانی که عمری را در کنار احمدشاه مسعود گذارند، نیز می‌نویسد که مدت‌ها پیش انتظار داشت چنین احترامی به فرمانده افغان گذاشته شود. او می‌نویسد: «من از آن هیدالگو و برنارد هنری لیوی سپاسگزارم. من افتخار گفت‌وگو با آنها درباره تعهد مشترک‌مان به دنیای عادل‌تر و فراگیرتر و این احترام همیشگی به مسعود، مرد بزرگ و دوستم را داشته‌ام.»

افغانستان و فرانسه رابطه عمیق تاریخی دارند. فرانسه در دوران جنگ‌های افغانستان، در کنار مردم این کشور قرار گرفت.

بیشتر از جهان