مادر شدن دوباره یک زن ۵۷ ساله امریکایی با کمک لقاح مصنوعی

در بیشتر مواقع باروری آزمایشگاهی از ۵۵ سالگی به بعد دیگر معمولا قابل انجام نیست

یک زن ۷۳ ساله از جنوب هند نیز در سال ۲۰۱۹ دو دختر دوقلو به دنیا آورد. وی احتمالا پیرترین مادر دنیا است- Pexels

زنی آمریکایی با به دنیا آوردن یک فرزند پسر در سن ۵۷ سالگی، در زمره یکی از پیرترین مادران ایالات‌متحده قرار گرفته است.

باربارا هیگینز که در ایالت نیوهمپشایر معلم است و همسرش کنی بانژوف، شنبه گذشته پس از یک زایمان سه ساعته، صاحب فرزندی به نام جک شدند.

به گفته این زوج، آن‌ها پس از مرگ دخترشان مولی در سن ۱۳ سالگی بر اثر سرطان مغز، تصمیم گرفتند برای تولد یک فرزند دیگر تلاش کنند.

هیگینز به شبکه ان‌بی‌سی در بوستون گفت که پس از مرگ دخترشان در سال ۲۰۱۶، فکر باردار شدن دوباره، دیگر او را رها نکرد. وی یادآور شد: «این رویا در ذهنم شکل گرفت که دوباره بچه‌دار شوم ولی به خودم می‌گفتم که این فکر دیوانگی است.»

با این حال، پس از موافقت بانژوف با این ایده، این زوج به یک کلینیک باروری در شهر بوستون ایالت ماساچوست که ناباروری در زنان ۵۰ ساله را درمان می‌کند، مراجعه کردند.

به گفته هیگینز، گرچه باروری آزمایشگاهی از ۵۵ سالگی به بعد دیگر معمولا قابل انجام نیست، اما پزشکان وی اطمینان داشتند که او به اندازه کافی سالم است که بتواند بارداری  در این سن را تجربه کند. او این توان را مدیون ورزشکار بودن مادام‌العمر و ژن خوب داشتن می‌داند.

وی در گفت‌وگو با نشریه پچ گفت که حمایت‌هایی که او در طول این روند از پزشکانش دریافت کرده، بسیار دلگرم‌کننده بوده است.

وی گفت: «هیچ کس با روپوش سفید برای من سخنرانی نکرد تا مرا از انجام این کار منصرف کند. همه به حرف‌های من گوش کردند. این از نظر روحی بسیار توان‌بخش بود.»

هیگینز می‌گوید: با وجودی که اولین تلاش جواب نداد، ، دور دوم لقاح مصنوعی تنها چند روز مانده به ۵۷ سالگی او موفقیت‌آمیز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی، بارداری تا نزدیک زایمان بی‌مشکل ادامه داشت تا این ‌که او دچار اکلامپسی شد؛ یک عارضه بارداری با فشار خون بالا که به طور بالقوه می‌تواند منجر به نقص عضو مادر یا کودک شود.

اگرچه در ابتدا انتظار می‌رفت جک در اواسط ماه آوریل به دنیا بیاید، پس از مراجعه او به بیمارستان کنکورد در روز جمعه، پزشکان تصمیم گرفتند هیگینز را چند هفته زودتر به اتاق زایمان ببرند. با وجود این که نوزاد اندکی زود به دنیا آمده، حال او «کاملا خوب است» و آن طور که باید در حال رشد است.

هیگینز درباره تجربه مادر شدن دوباره‌ خود گفت: «همه چیز به طرز مضحکی شگفت‌انگیز بود. اما من خسته شده‌ام.»

همسرش در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی افزود: «ما احتمالات را شکست دادیم. من خیلی به او افتخار می‌کنم. او در طول این فرایند مثل یک سرباز جنگیده است.»

گرچه این زوج اذعان دارند که سن و سالشان از دیگر والدین نوزادان بیشتر است، اما امیدوارند که داستان آن‌ها دیگران را که ممکن است در فکر دوباره بچه‌دار شدن باشند، به این کار تشویق کند.

هیگینز گفت: «من نمی‌دانم ۱۰ سال دیگر چگونه خواهم بود اما آیا تو می‌دانی ۱۰ سال دیگر چگونه خواهی بود؟ چرا نباید جک زنده باشد، چون من پیر هستم؟»

در سال ۲۰۲۰، یک زن ۶۲ ساله از ایلینوی با استفاده از تخمک‌های دخترش از طریق لقاح مصنوعی باردار شد. وی در ۶۰ سالگی نیز یک پسر به دنیا آورده بود. یک زن ۷۳ ساله از جنوب هند نیز در سال ۲۰۱۹ دو دختر دوقلو به دنیا آورد. وی احتمالا پیرترین مادر دنیا است.

© The Independent

بیشتر از زندگی