بی‌تصمیمی دولت بایدن درمورد سوریه؛ رقبا جای پای خود را محکم می‌کنند

اگر ایالات متحده از حضور خود در سوریه بکاهد، روسیه و دیگر کشورهای رقیب آماده‌اند تا وارد عمل شوند

در دهمین سالگرد آغاز درگیری‌های سوریه، معترضان با پرچم‌های مخالفان دولت اسد در ادلب به خیابان‌ها آمدند (۱۵ مارس ۲۰۲۱)- Khalil Ashawi/ REUTER

درحالی‌که ایالات متحده به‌طور کلی سعی در خروج از جنگ‌های خاورمیانه دارد، به نظر می‌رسد دولت بایدن هنوز درمورد نقش آمریكا در درگیری‌های جاری سوریه تصمیم نگرفته است؛ اما دیپلمات ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، وارد میدان شده است تا با جلب حمایت دیگر کشورها، رویکردی را در مورد سوریه جا بیندازد که روسیه را در جایگاه کارگزار امنیت و قدرت در منطقه قرار می‌دهد.

درگیری‌های سوریه که میلیون‌ها کشته، مجروح و آواره برجای گذاشته و به‌تازگی وارد یازدهمین سال خود شده است، همچنان در گوشه و کنار این کشور ادامه دارد؛ هنوز نیروهای نظامی کشورهای مختلف، ازجمله آمریکا، هر یک در بخش‌هایی از سوریه حضور دارند و به گزارش آسوشیتدپرس، گروه‌های وابسته به القاعده، نیروهای داعش و دیگر گروه‌های جهادگرا نیز همچنان به استفاده از خاک این کشور به‌عنوان پایگاهی برای خود، تمایل دارند. 

روسیه و ایران از همان ابتدا برای جلوگیری از سقوط بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در درگیری‌های این کشور مداخله کردند و حالا تصمیم دولت بایدن درمورد حضور آمریکا در سوریه اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر ایالات متحده از حضور خود در این کشور بکاهد، روسیه و دیگر کشورهای رقیب آماده‌اند تا وارد عمل شوند و موقعیت و منابع خود را در منطقه تقویت کنند. 

سفرهای خاورمیانه‌ای سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ماه جاری نیز در همین راستا بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف در کنار همتای خود در امارات متحده عربی که به‌طور کلی از دوستان و متحدان واشینگتن محسوب می‌شود، گفت: «تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم مورد حمایت روسیه در کشور سوریه، مانع تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی سوریه شد.» 

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، نیز گفت که وقت آن است از بازگشت سوریه به آغوش ملت‌های عرب استقبال کنیم. 

فردریک هاف، مشاور و نماینده پیشین آمریکا در امور سوریه، به آسوشیتدپرس گفت که به بیان دیگر، پیام روسیه این است که «جنگ سوریه خاتمه یافته، اسد پیروز شده است و تا زمانی که نفس می‌کشد، در قدرت خواهد ماند.» 

هاف افزود که در این پیام، بخش مستتر و بر زبان‌نیامده دیگری هم وجود دارد: روسیه برای حضور در «بازسازی سوریه از خاکسترها» برنامه‌ریزی کرده است، تا از منابع مختلف بین‌المللی که برای بازسازی وارد آن کشور می‌شود، بهره گیرد و به‌عنوان واسطه‌ای برای مدیریت تهدیدهای امنیتی که سوریه برای منطقه به‌بار می‌آورد، موقعیت خود را تثبیت کند.

ازسوی دیگر، دولت بایدن در حال بررسی این امر است که آیا باید سوریه را نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات امنیت ملی آمریکا در نظر بگیرد، یا خیر. هنوز هیچ نشانه‌ای از تصمیم‌گیری در این زمینه دیده نمی‌شود. با وجود این، جو بایدن برخی از دیگر مسائل خاورمیانه، ازجمله جنگ یمن و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، را در زمره اولویت‌های ایالات متحده قرار داده و برای آنها نمایندگان ویژه‌ای را منصوب کرده است.

بیشتر از جهان