برجام کافی نیست: نامه ۴۳ سناتور آمریکایی به جو بایدن

«ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، تهدید بزرگی علیه منافع امنیت ملی ایالات متحده است»

این نامه از سوی باب منندز و لیندزی گراهام، دو سناتور ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه، ارائه شده- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

گروهی از سناتورهای آمریکایی که بیشتر آنها مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران هستند، با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده از حزب دموکرات، خواستند برای یک توافق بین‌المللی جامع که مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای تهران را در بر بگیرد تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه از نمایندگان سنا در این نامه که تاریخ آن امروز پنجشنبه است، تاکید کرده‌اند «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شاید اختلافات تاکتیکی داشته باشند، اما در پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایرانی و رسیدگی به طیف وسیعی از رفتارهای ایران متحد هستند.»

این نامه در حالی به کاخ سفید ارسال شده است که دولت بایدن در پی راه‌هایی برای ترمیم توافق وین یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است؛ توافقی که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، سه سال پیش با هدف دستیابی به توافقی بهتر، از آن خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه از سوی باب منندز و لیندزی گراهام، دو سناتور ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه، ارائه شده و ۴۱ سناتور دیگر از هر دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده پای آن را امضا کرده‌اند.

این سناتورها خاطر نشان کرده‌اند که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای تهدید بزرگی را متوجه منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدان و شرکای آن می‌کند.

آنها همچنین صادرات سلاح، حمایت از شبه‌نظامیانی که نیروهای آمریکایی را هدف حملات خود قرار می‌دهند و برنامه‌های موشکی بالستیک و کروز ایران را یک تهدید دانسته و در عین حال خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات ‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند؛ توافقی که واشنگتن در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد و بایدن اکنون قصد دارد با گفت‌وگو برای بازگشت به آن، زمینه‌ را برای مذاکره در مورد مسائل دیگر فراهم کند.

ایران، که در واکنش به خروج آمریکا برجام تعهدات هسته‌ای خود را به تدریج و در چند مرحله کاهش داده است، بازگشت به پیروی کامل از مفاد آن توافق را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو کلیه تحریم‌ها علیه خود کرده است و می‌گوید در مورد توافقی که قبلا درباره آن مذاکره شده، بار دیگر مذاکره نخواهد کرد.

ایالات متحده و هم‌پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آن می‌گویند برجام تنها به مساله هسته‌ای می‌پردازد و برای مهار جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی کافی نیست و باید علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، در مورد فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران نیز، که آنها تهدیدی علیه امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند، گفت‌وگو کرد.