طالبان طرح صلح اشرف غنی را رد کرد

اشرف غنی پیشنهاد داده است که انتخابات زودهنگام برگزار شود و طالبان نیز در آن شرکت کنند

گروه طالبان طرح صلح اشرف غنی را پیش از آنکه رسما اعلام شود، رد کرد -Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP 

در واکنشی تازه‌، گروه طالبان طرح اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام در شش ماه آینده را رد کرده است. آقای غنی با رد طرح آمریکا که بر محور ایجاد دولت انتقالی مشترک با طالبان استوار است، طرح خود را تهیه کرده بود.

انتظار می‌رود نشست بزرگ طالبان، نمایندگان دولت و جامعه مدنی افغانستان در ماه آوریل در استانبول برگزار شود که آقای غنی نیز شرکت در آن را بررسی می‌کند. گفت‌وگو درباره نقشه راه آینده سیاسی برای نهایی کردن روند صلح مهمترین موضوع نشست استانبول خواهد بود.

مقام‌های ارشد افغان به رویترز و آژانس خبری فرانسه گفته‌اند که «دولت با برنامه برگزاری انتخابات زودهنگام که طرح عادلانه‌ای برای آینده افغانستان است، به نشست ترکیه می‌رود.»

اما طالبان این طرح را به سرعت رد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به آژانس خبری فرانسه گفته است: «این روندها (انتخابات) در گذشته کشور را به مرز بحران کشانده است. آن‌ها درباره روندی صحبت می‌کنند که همیشه رسوا بوده است.»

آقای مجاهد گفته است که هر تصمیمی درباره آینده کشور باید در جریان مذاکرات جاری صلح بین دو طرف اتخاذ شود. او تصریح کرده است: «ما هرگز از این طرح حمایت نخواهیم کرد.»

آمریکا باید بنا بر توافق صلحی که با طالبان دارد، تمام نیروهای خود را تا اول ماه مه سال جاری از افغانستان خارج کند اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که این توافقنامه صلح را از دونالد ترامپ به ارث برده است، می‌گوید که اجرای روند خروج نیروها تا زمان تعیین شده، دشوار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این توافقنامه، طالبان متعهد شده است که رابطه خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند و در گفت‌وگوهای معنادار برای رسیدن به یک توافقنامه صلح جامع و برقراری آتش‌بس پایدار در افغانستان شرکت کند.

روسیه، چین و پاکستان  اعلام کرده‌اند که از طرح خروج آمریکا از افغانستان و دولت صلح انتقالی مشترک با طالبان پشتیبانی می‌کنند.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه پوتین هم در تازه‌ترین اظهاراتش امروز گفته است که هیچ گزینه دیگری جز دولت موقت برای افغانستان وجود ندارد اما با وجود تاکید آمریکا و حمایت منطقه، اشرف غنی اصرار دارد که رهبر آینده کشور باید از طریق صندوق رای برگزیده شود و نه در پشت میز مذاکره.

ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در نشست اخیر در مسکو گفت که جامعه جهانی باید اجازه دهد افغان‌ها خود سرنوشتشان را تعیین کنند. این گروه تاکنون حاضر به پذیرش انتخابات و راه‌های دموکراتیک برای حل مسئله افغانستان نشده است.

بیشتر از جهان