هند موقتا صادرات واکسن های استرازنکا را متوقف می کند

«کووکس به هدف تسریع تحویل (این واکسن ها) در حال مذاکره با دولت هند است»

AFP

هند موقتا صادرات عمده واکسن های استرازنکای تولیدی انستیتوسرم سازی این کشور (اس آی آی) را به دلیل گسترش عفونت کووید و افزایش میزان تقاضا برای واکسن متوقف کرده است.

این امر همچنین صادرات واکسن به «گَوی»، اتحاد تحت الحمایه سازمان بهداشت جهانی را نیز که قرار است از طریق آن بیش از ۱۹۰ کشور جهان – ۹۸ کشور ثروتمند و ۹۲ کشور فقیر- دوزهای واکسن را دریافت کنند، تحت تاثیر قرار می دهد.

یونیسف، شریک این برنامه در عرضه و تولید واکسن های ساخت هند به خبرگزاری رویترز گفت: «ما آگاهیم که تحویل واکسن های کووید ۱۹ به کشورهای کم درآمد که در تسهیلات کووَکس شرکت دارند بخاطر تاخیر در صدور جواز صادرات محموله های بیشتر واکسن های تولیدی انستیتو سرم سازی هند که قرار بود برای ماه مارس و آوریل عملی شود، به تعویق خواهد افتاد. 

«کووکس به هدف تسریع تحویل (این واکسن ها) در حال مذاکره با دولت هند است.»

مقامات دولت بریتانیا نیز به منظور دریافت دومین محموله پنج میلیون دوزی واکسن که پیشتر به انستیتوی سرم سازی هند سفارش داده بودند، در حال گفتگو با دهلی نو هستند. تحویل این محموله چهار هفته است که به تعویق افتاده است.

انستیتوی سرم سازی هند هم اکنون نیز در تحویل واکسن های استرازنکا  به برزیل، بریتانیا، مغرب و عربستان سعودی تاخیر کرده است. 

بنظر می رسد از تاریخ ۱۸ مارس به دلایلی از جمله افزایش موارد ابتلا به بیماری و بروز جهش مضاعف ویروس سارس کو ۲ در ایالت جنوب غربی ماهاراشترا، هیچ نوع محموله واکسن از هند صادر نشده است. 

روز پنجشنبه، تعداد ۵۳ هزار و ۴۷۶ مورد آلودگی به کووید ۱۹ در هند گزارش شد که در پنج ماه گذشته بیسابقه بوده است. تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در هند به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز می گویند: «همه چیز دستکم فعلا به حال تعویق در آمده است. هیچ صادراتی انجام نخواهد شد تا اوضاع در هند ثبات پیدا کند. دولت در شرایطی که بسیاری از مردم نیازمند واکسیناسیون هستند، چنین خطری نمی کند.»

منابع وزارتخارجه به شبکه بی بی سی گفته اند که این اقدام «یک فشار موقت» است که احتمالا روند صادرات واکسن را تا پایان ماه آوریل مختل خواهد کرد.

وزارتخارجه هند و مقامات انستیتوی سرم سازی این کشور هیچگونه بیانیه ای در این مورد صادر نکرده اند.

انتظار می رود تقاضا برای واکسن با اعلامیه دولت هند دائر بر اینکه مراکز واکسیناسیون از روز اول آوریل افراد بالای ۴۵ سال را می پذیرد، افزایش یابد. 

یک منبع مطلع در وزارتخارجه به بی بی سی گفت: «(توقف صادرات) یک اقدام موقتی است. باید به تقاضا برای واکسن درداخل کشور اولویت داده شود.»

پیشتر انستیتوی سرم سازی هند وعده داده بود تعداد یک میلیارد دوز واکسن کرونا را دراختیار کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط خواهد گذاشت. اما ماه گذشته، پرزیدنت آدار پوناوالا، رئیس جمهور هند در توئیتی نوشت که به این انستیتو «ابلاغ شده که باید به نیازهای چشمگیر هند اولویت داده و درکنار آن احتیاجات سایر نقاط جهان را تامین کند. ما تمام تلاش خود را می کنیم.»

هند تاکنون تعداد ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن به ۷۶ کشور جهان صادر کرده که ۱۷.۷ میلیون آن از نوع واکسن های استرازنکا بوده است. نهاد کووکس با انستیتو سرم سازی هند برای ابتیاع ۱.۱ میلیارد دوز استرازنکا و واکسن های آمریکایی «نوواوَکس» قرارداد امضا کرده است.

هند تاکنون ۵۲ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ را به شهروندانش تلقیح کرده است که ۴۷ میلیون دوز آن در محل و توسط انستیوی سرم سازی هند بر اساس الگوی استرازنکا  تولید شده بوده است. باقی آن دوزهای واکسن «کوواکسین» بوده است که شرکت هندی «بارات بیوتک» با حمایت دولت تولید کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان