کره شمالی دو موشک به سوی دریای ژاپن شلیک کرد

ژاپن آزمایش موشکی کره شمالی را تهدیدی برای امنیت و صلح این منطقه خواند

کره شمالی در آخرهفته گذشته نیز دو جنگ‌افزار کوتاه‌برد را آزمایش کرده بود - KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی اوایل روز پنج‌شنبه دست‌کم دو موشک بالستیک مشکوک را پرتاب کرد. از زمان قرار گرفتن جو بایدن بر مسند ریاست‌جمهوری ایالات متحده این پرتاب‌ها نخستین آزمایش‌های از این دست بوده است و ژاپن آن‌ها را تهدیدی برای امنیت و صلح این منطقه خواند.

این دومین آزمایش جنگ‌افزاری در عرض چند روز است و کره شمالی در آخرهفته گذشته نیز دو پرتابه غیربالیستیک کوتاه‌برد را آزمایش کرده بود.

موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شده‌اند و اگر صحت این شلیک‌ها به تایید برسد چالش جدیدی برای تلاش‌های بایدن در برقراری رابطه با این کشور به شمار می‌آید.

کره‌شمالی که دارای جنگ‌افزارهای هسته‌ای است اغلب به آزمایش‌های تسلیحاتی تحریک‌آمیز دست می‌زند. ستاد مشترک کره جنوبی از شلیک دست‌کم دو «پرتاب ناشناس» از استان هامگیونگ واقع در کرانه جنوب شرقی کره شمالی به درون دریای ژاپن خبر داد.

مقامات ایالات متحده نیز در مصاحبه با رویتر گفتند کره شمالی موشک جدیدی شلیک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این سازمان حراست ساحلی ژاپن به کشتی‌ها هشدار داده بود به هیچ شی فروافتاده‌ای نزدیک نشوند و از آن‌ها خواسته بود فقط به حراست ساحلی خبر بدهند.

به گزارش رویتر، یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن این شلیک‌های را تهدیدی برای امنیت و صلح این منطقه خواند و گفت در دیدار ماه آینده با بایدن راجع به کره شمالی «مفصلاً صحبت» خواهد کرد.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی می‌گویند کره شمالی در آخر هفته گذشته دو موشک کروز کوتاه‌برد شلیک کرد اما بایدن این آزمایش‌ها را «کار عادی» پیونگ‌یانگ خواند و مقامات واشینگتن گفتند درهای مذاکره همچنان به روی این کشور باز است.

پیشنهادهای دیپلماتیک بایدن به کره شمالی پاسخی نداشته است و پیونگ‌یانگ می‌گوید تا هنگامی که واشینگتن از خط‌مشی‌های خصمانه و از جمله تمرین‌های نظامی با کره جنوبی دست برندارد رابطه‌ای برقرار نخواهد شد.

خواهر مقتدر کیم جونگ‌اون نیز هفته پیش ایالات متحده را بابت تازه‌ترین دور رزمایش‌های‌اش به باد انتقاد گرفت و با تمرین اشغالگر خواندن آن‌ها به واشینگتن هشدار داد «از گند به پا کردن دست بردارد».

گزارش‌های تکمیلی در رویترز و اسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان