«سپاه به سرعت در حال جذب نیرو در دیرالزور است»

به گزارش العربیه، گاهی دستمزدهای سپاه دو برابر حقوق کارمندان دولت در سوریه است

دیرالزور به راه اصلی ایران برای فعالیت در سوریه تبدیل شده است - Bulent KILIC / AFP

یک روز پس از آنکه دیدبان حقوق بشر سوریه از «توقیف خانه و مغازه ساکنان دیروالزور به دست شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی» خبر داد، العربیه گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روند جذب نیرو در این استان سوریه را شتاب داده است.

مقامات تهران همواره اصرار دارند که حضور نیروها در سوریه «مستشاری» است اما برخی شواهد و گزارش‌ها از نقش عملیاتی سپاه و نیروی قدس حکایت دارد. بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند بدون کمک جمهوری اسلامی، بقای بشار اسد در سوریه ممکن نبود.

به گزارش العربیه، ۱۰ سال پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، جمهوری اسلامی روند جذب نیرو در شرق این کشور در دیرالزور را سرعت داده است. این گزارش می‌گوید حضور ایران در این منطقه از سال ۲۰۱۷ به این سو گسترده‌تر شده است.

این گزارش می‌گوید که دیرالزور به راه اصلی ایران برای فعالیت در سوریه تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که سپاه پاسداران تلاش‌ها برای جذب نیرو در بخش‌های مختلف دیرالزور را افزایش داده است. اقدامی که به گفته ناظران هدف ایجاد نسل جدیدی از شبه‌نظامیان ایدئولوژیک در منطقه‌ای فقیر و خالی از فرصت پیشرفت را دنبال می‌کند.

نرخ بیکاری در دیرالزور بسیار بالا است و این نکته موجب می‌شود برخی جوانان برای اینکه حقوق ماهیانه‌ای داشته باشند، جذب گروه‌های تحت نظر سپاه پاسداران شوند. به گزارش العربیه، گاهی دستمزدهای سپاه دو برابر حقوق کارمندان دولت در سوریه است.

العربیه در ادامه می‌نویسد که شبکه شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی با شبه‌نظامیان خارجی و داخلی تغذیه می‌شود. این گزارش می‌افزاید: «در سطح محلی این شبه‌نظامیان ۲۴ گروه را تشکیل می‌دهند.» شبه‌نظامیان خارجی نیز شامل حزب‌الله لبنان، فاطمیون افغان و زینبیون پاکستان هستند.

العربیه در ادامه به نام «حاجی ابراهیم» اشاره می‌کند که ایرانی است و نظارت بر جذب نیروها بین ۱۵ تا ۱۸ ساله و آموزش آنها را بر عهده دارد.

تلاش برای جذب نیرو و تغییر مذهب به شیعه نیز در قبیله‌های البقاره و البوبدران و برخی دیگر از قبیله‌ها ادامه دارد. توزیع مواد غذایی یا بازسازی مدرسه‌ها نیز از دیگری اقداماتی است که برای نفوذ در بین مردم محلی انحام می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است که ایران پایگاه‌های نظامی متعددی در سوریه دارد و با جذب نیروها در دیرالزور می‌کوشد کنترل در منطقه مرزی سوریه و عراق را حفظ کند. منطقه‌‌ای که دیرالزور و القائم عراق را به هم مرتبط می‌کند و نقشی کلیدی در ادامه انتقال نیروهای شبه‌نظامی و نظامی از طریق عراق به سوریه و سپس لبنان ایفا می‌کند.

بیشتر از جهان