سرماخوردگی عادی، خطر ابتلا به کووید را اندکی کاهش می‌دهد

تزریق واکسن، همچنان بهترین روش برای حفاظت در برابر کووید-۱۹ است

راینوویروسی که انسان را دچار سرماخوردگی عادی می‌کند، رایج‌ترین ویروس مجرای تنفسی انسان است - SCOTT OLSON  / AFP

براساس نتایج یک تحقیق جدید، ویروس سرماخوردگی عادی می‌تواند تا حدی در برابر کووید-۱۹ مصونیت‌بخش باشد.

طبق تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه گلاسکو منتشر کرده‌اند عامل سرماخوردگی عادی یعنی راینوویروس می‌تواند واکنشی مصونیتی در پی داشته باشد که گویا از تکثیر یاخته‌های سارس-کوو-۲ در مجرای تنفسی جلوگیری می‌کند.

محاسبات ریاضی بیش‌تر نشان می‌دهد که اثر متقابل این ویروس‌ها در کل مجموعه اثر می‌گذارد و سیطره فزاینده راینوویروس می‌تواند از شمار موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ بکاهد.

راینوویروسی که انسان را دچار سرماخوردگی عادی می‌کند، رایج‌ترین ویروس مجرای تنفسی انسان است.

طبق پژوهش‌های گذشته، اثرگذاری متقابل بین راینوویروس و سایر ویروس‌های تنفسی می‌تواند بر نوع و شدت ابتلا در افراد و نحوه ابتلا و انتقال بیماری اثر بگذارد.

ویروس‌ها فقط اندک‌شماری از انواع یاخته در بدن را مبتلا می‌کنند و ویروس‌های تنفسی معمولاً بر یاخته‌های درون مجرای تنفسی اثر می‌گذارند.

پابلو مورسیا، از مرکز ویروس‌پژوهی دانشگاه گلاسکو، شورای پژوهش پزشکی (ام.‌آر.سی) می‌گوید: «طبق تحقیقات ما راینویروس‌هایی که انسان را مبتلا می‌کنند در یاخته‌های مخاطی تنفسی انسان واکنش مصونیتی درونی پدید می‌آورند که از تکثیر ویروس کووید-۱۹ یعنی سارس-کو-۲ جلوگیری می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید:« واکنش مصونیتی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی عادی و ملایم می‌تواند مقداری مصونیت گذرا در برابر سارس-کوو-۲ ایجاد کند و قادر به جلوگیری از انتقال سارس-کوو-۲ و کاهش شدت ابتلا به کووید-۱۹ است.»

مورسیا می‌افزاید: «گام بعدی آن است که تحقیق کنیم طی این اثر متقابل بین ویروس‌ها در سطح مولکولی چه رخ می‌دهد و اثرگذاری آن بر انتقال بیماری را بیشتر بشناسیم. سپس می‌توانیم از این شناخت به نفع خودمان استفاده کنیم و امیدوارم بتوانیم راهبردهایی ابداع کنیم و ابتلا به کووید۱۹ را مهار کنیم.»

با این حال، او تاکید می‌کند تزریق واکسن، همچنان بهترین روش برای حفاظت در برابر کووید-۱۹ است.

در این بررسی که روز سه‌شنبه در مجله بیماری‌های عفونی چاپ شد و محققان مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه گلاسکو، شورای پژوهش پزشکی (ام.‌آر.سی) آن را انجام داده‌اند، پژوهشگران در ابتدا یاخته‌های تنفسی انسان را در آزمایشگاه به سارس-کوو-۲ آلوده و محیط یاخته‌ای معمول برای ابتلا به بیماری را بازآفرینی کردند.

سپس تکثیر سارس-کوو-۲ در این یاخته‌ها هم در حضور راینوویروس و هم در غیاب آن بررسی شد.

اعتبار لازم برای انجام این پژوهش تحت عنوان «ابتلا انسان به راینوویروس جلو تکثیر سارس-کوو-۲ در مخاط تنفسی را می‌گیرد: تبعات همه‌گیری‌شناسی کووید-۱۹» را شورای پژوهش پزشکی تامین کرده است.

© The Independent

بیشتر از علوم