تقلب در روند ضدعفونی و تعویض میلیون‌ها بسته تزریق وریدی در اروپا

شواهد نشان می‌دهد که استرلیزه تجهیزات پزشکی بیمارستان‌‌ها طی ۱۰ سال گذشته، درست انجام نشده است

پمپ‌های تزریق وریدی در بخش‌های عمومی، اتاق عمل و بخش‌های مراقبت ویژه استفاده می‌شود - Ina FASSBENDER / AFP

بیمارستان‌ها در سراسر اروپا و همچنین بریتانیا و نیز خاورمیانه و آفریقا با نگرانی هرچه تمام‌تر در تلاش برای تعویض میلیون‌ها قطعه تجهیزاتی هستند که در درمان بیماران به کار می‌رود. افشا شد که طی ۱۰ سال گذشته شرکت مسئول استرلیزه کردن این تجهیزات در اسناد مرتبط با روند ضدعفونی آن‌ها تقلب کرده است.   

تحقیقات ایندیپندنت نشان می‌دهد که این معضل شامل ۲۳۰ نوع مختلف دستگاه تزریق سرم و دارو، وسایل اتصال (تیوب، سرنگ، کاتِتِر…) و دستگاه‌های مرتبط با آن و شش پمپ تزریق وریدی است. 

به دنبال تحقیقاتی که نشان داد یک شرکت تولیدی اسناد فروش خود را در مورد استرلیزه کردن دستگاه‌های درمانی جعل کرده است، شرکت تولید وسایل پزشکی «بِکتون دیکنسون» یا «بی دی» شش نوع دستگاه «آلاریس» تزریق وریدی و تیوب‌های مربوط به آن‌ها را پس خوانده است. اسناد مربوطه نشان می‌داد که شرکت «بی دی» نمی‌توانست از بابت استرلیزه بودن تیوب‌ها و پمپ‌های متصل به آن مطمئن باشد. 

به بیمارستان‌های بریتانیا تا پایان ماه جاری مهلت داده شده است تا استفاده از پمپ‌های ساخت این شرکت را متوقف و سایر دستگاه‌های مرتبط با آن را در محلی امن انبار کنند. به بنیادهای نظام درمان عمومی بریتانیا ابلاغ شده است که در صورت کمبود دستگاه‌های پزشکی مورد نیازشان از دیگر بنیادهای پزشکی محل «کمک» بگیرند. 

نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) به ایندیپندنت گفت هرچند موارد قابل توجهی از عفونت‌های مرتبط با دستگاه‌های تزریق وریدی را ردیابی نکرده اما نمی‌تواند رویدادهای محدود ناشی از آن را رد کند. 

پمپ‌های تزریق وریدی در بخش‌های عمومی، اتاق عمل و بخش‌های مراقبت ویژه استفاده می‌شود. برخی از آن‌ها برای درمان سرطان و تزریق خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسائل تزریق وریدی در بیمارستان‌های نظام درمان عمومی بریتانیا، کلینیک‌ها، آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی دارای  کاربردی روزانه است. 

یک پزشک به ایندیپندنت گفت نمی‌توان به درستی گفت که آیا عفونت‌های خونی غیرقابل توضیح در بیماران به دلیل آلودگی دستگاه‌های تزریق وریدی بوده یا نه. 

سرپرستار یک بیمارستان نیز افزود: «شرکت (تولیدکننده این دستگاه‌ها) این معضل را در ارتباط با روند استرلیزاسیون دستگاه‌های تزریق وریدی در کارخانه‌اش در ایتالیا ردیابی کرد. در یکی از مراحل تولید دستگاه‌های تزریق وریدی امکان آلودگی آن مشاهده شد. احتمالا این مسئله ۱۰ سال است که ادامه دارد.» 

گفته می‌شود آلودگی این دستگاه‌ها نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان و حتی نوزادان را در معرض خطر قرار داده است.

«مسئله اینجا است که (وسعت استفاده از) دستگاه‌های آلاریس شرکت بی‌دی استفاده از دستگاه‌های ساخت دیگر شرکت‌ها را محدود کرده است و اکنون بنیادهای درمانی که عمدتا از آلاریس استفاده می‌کردند سخت درتکاپوی یافتن پمپ و دستگاه‌های مربوطه هستند.» 

در ایمیلی که به یکی از بنیادهای درمان عمومی بریتانیا فرستاده شده و به دست ایندیپندنت نیز رسیده، آمده است که وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا در حال هماهنگی واکنشی در سطح کشور در مقابل این معضل است. در این ایمیل آمده که مشکلات ناشی از این مسئله می‌تواند تا سال‌ها ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدت‌ها است روسای نظام درمان عمومی بریتانیا از بابت خطرات مرتبط با ایمنی بیماران در ارتباط با دستگاه‌های پزشکی که تنها با وسایل ساخت همان کارخانه کار می‌کند، نگران بوده‌اند.  

آسیب‌پذیری خط تولید کارخانه‌ای تجهیزات پزشکی در سطح بین‌المللی به دلیل پیامد آن بر بیمار موجب نگرانی مقامات ارشد کشورها شده است زیرا فجایع طبیعی می‌تواند تولید را کاهش دهد و همانند آن چه در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ دیده شد تقاضا برای برخی اقلام مثل ماسک صورت و دستکش را از عرضه آن بیشتر کند. 

در این میان در اوایل ماه جاری شرکت «بی دی» داوطلبانه دولت‌های اروپایی، خاورمیانه و آفریقایی را که نود درصد تولیدات این کارخانه به آن صادر می‌شود، آگاه کرد. 

این شرکت در هشدار به مشتریانش نوشت: «طرف تولیدکننده خدمات استرلیزه (دستگاه‌های طبی) برای تولیدات شرکت بی‌دی اطلاع داد که این شرکت به قصد در اسناد مرتبط با استرلیزه کردن تولیدات بی‌دی تقلب کرده است. موسسه بی‌دی بلافاصله دستور تحقیق داد و نیز به این نتیجه رسیده است که قادر به تضمین پاکیزگی دستگاه‌هایش نیست… بنابراین ما دستگاه‌هایمان را از بازار جمع‌آوری می‌کنیم.»  

این شرکت به بیمارستان‌ها هشدار داد استفاده از دستگاه‌های ساخت این کارخانه را متوقف کرده است و هر جا ممکن است از پمپ‌های تزریق وریدی دیگر استفاده یا بیمار را با داروهای خوردنی درمان کنند.  

نهاد نظارت بر تجهیزات پزشکی بریتانیا ضمن اشاره به این که «نمی‌تواند» پاکیزگی پمپ‌های تزریق وریدی را «تضمین» کند افزود که «احتمال کمی وجود دارد که این دستگاه‌ها موجب بروز عفونت (در بیمار) شود. در حالی که تحویل دستگاه‌های ساخت شرکت بی‌دی به مرکز استرلیزاسیون دیگری در جریان است، روند توزیع این دستگاه‌ها متوقف خواهد شد.»  

آژانس نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی بریتانیا روز ۱۰‌ مارس مسئله را به اطلاع نظام درمان عمومی انگلستان رساند که به دنبال آن تحقیقات سریع پیرامون موارد عفونت در پرونده‌های آزمایشگاهی آغاز شد. 

دکتر کالین براون، کارشناس بیماری‌های عفونی در نظام درمان عمومی انگلستان می‌گوید: «این نهاد هیچ گونه شاهد و مدرکی دال بر افزایش موارد عفونت مرتبط با این دستگاه‌ها مشاهده نکرده است اما ما همچنان با همکاری شرکایمان اوضاع را زیر نظر خوهیم داشت.» 

او افزود آلودگی مداوم که سال‌ها از نظر کارشناسان دور مانده باشد، محتمل نیست اما موارد کوچک و محدود و گاه‌به‌گاه آلودگی را نمی‌توان رد کرد. 

تونی کرک پاتریک، سخنگوی «بی دی» گفت این شرکت تحقیقات خود را در این مورد آغاز کرد و به محض آن که از وجود تقلب در اسناد مطلع شد، ارسال تجهیزاتش رامتوقف کرد.  

او گفت: «بی‌دی تایید می‌کند که در اسناد مرتبط با تولیدات این شرکت به قصد تقلب شده است. هرچند بی‌دی شکایتی از مشتریانش پیرامون استرلیزاسیون (دستگاه‌های تولیدی شرکت) دریافت نکرده است اما اگر اسناد مربوطه قابل اتکا نباشند، نمی‌تواند فرض را بر این قرار دهد که دستگاه‌هایش استرلیزه هستند.   

بی‌دی به منظور حفظ ایمنی بیمار کلیه تجهیزات پزشکی‌اش را که دراین مرکز پاکسازی استرلیزه شده، پس خوانده است. ما همچنین هرجا ممکن باشد در مورد استفاده از گزینه‌های دیگر به مشتریانمان مشاوره می‌دهیم. 

مشتریان بی‌دی شایسته دریافت پرکیفیت‌ترین و مطمئن‌ترین تولیدات موجود هستند و تقلب در اسناد مربوط به این تولیدات غیرقابل قبول است. ما آگاهیم که توقف توزیع دستگاه‌ها و پس خواندن آن‌ها موقتا جریان ارسال این دستگاه‌های مورد نیاز را مختل می‌کند. ما در حال حاضر در حال تعیین صلاحیت دیگر مراکز استرالیزاسیون در اروپا هستیم تا در اسرع وقت جریان ارسال دستگاه‌ها را از سر گیریم.»  

سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا تکرار کرد که هیچ گونه گزارشی حاکی از آن که مدت زمان تقلب در اسناد استرلیزاسیون دستگاه‌ها بر سلامت بیمار تاثیر داشته، دریافت نکرده است.   

این وزارت‌خانه می‌افزاید: «ایمنی بیمار و تداوم درمان اولویت ماست. ما تدابیری قاطع برای محدود کردن پیامد این مسئله بر خدمات و حفاظت از بیمار درنظر گرفته‌ایم.  

ما به منظور حل مسئله دریافت دستگاه‌ها با شرکت (بی دی) همکاری نزدیک داشته و توصیه‌های لازم را در مورد دادن خدمات عالی به بیمار به خط مقدم درمان کرده‌ایم. 

وزارت بهداشت و نظام درمان عمومی بریتانیا دارای تجربیات فراوانی در مقابله با مسائل مرتبط با عرضه (وسائل درمانی) و راه‌های محدود کردن پیامد آن‌ها در هر زمان و هر موقعیتی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان