دبیرکل ناتو: آماده همکاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستیم

«ما از همه تلاش‌ها برای یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز در افغانستان پشتیبانی می‌کنیم»

دبیرکل ناتو اعلام کرد که منطقه خلیج‌فارس و منطقه مدیترانه، برای متحدان ناتو مهم هستند - YVES HERMAN / POOL / AFP

دبیرکل ناتو در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش سالانه این نهاد برگزار شد، با اشاره به اینکه مشارکت با کشور‌های خلیج فارس بخشی از چارچوب ابتکار طرح استانبول است، اظهار داشت که ناتو علاقه‌مند به همکاری بیشتر با شرکای خود در منطقه خلیج‌ فارس است.

ینس استولنتبرگ همچنین در پاسخ به سؤالی از سوی خبرگزاری کویت در مورد اینکه آیا ناتو در آینده قرار است در خلیج‌فارس بیشتر فعال باشد، گفت که وی قبلاً چندین بار از مرکز آموزشی ناتو در کویت بازدید کرده و در آن مرکز شرکای منطقه‌ای خود را گرد هم جمع می‌کنیم. او تأکید کرد: «منطقه خلیج‌فارس و منطقه مدیترانه، هر دو برای متحدان ناتو مهم هستند و ما از همکاری با کشورهای این مناطق منطقه استقبال می‌کنیم.»

وی در ادامه به مسئله حضور نیروهای ناتو در عراق پرداخت و گفت که تمرکز این نهاد بر حمایت از دولت عراق است و ناتو تنها به دلیل درخواست دولت عراق در آنجا حضور دارد و مأموریت ناتو در عراق، تنها یک مأموریت آموزشی است و رزمی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی دیگر استولنتبرگ در مورد خروج ناتو از افغانستان و عوارض احتمالی این اقدام بر تقویت طالبان اظهار داشت که ما از همه تلاش‌ها برای یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز پشتیبانی می‌کنیم و این دلیل استقبال ما از توافق ایالات متحده و طالبان در سال گذشته است. وی اضافه کرد که من فکر می‌کنم که مهم است تا همه بازیگران منطقه، در این روند شرکت کنند. آنها وظیفه دارند که به روند صلح در افغانستان کمک کنند.

او در مورد حضور نیروهای اروپایی در قالب ناتو در افغانستان هم گفت که این موضوع نشان‌دهنده تعهد قوی متحدان اروپایی و شرکای ناتو در سراسر جهان، برای شرکت در مأموریت ناتو در افغانستان است.

دبیرکل ناتو همچنین رفتارهای روسیه را بی‌ثبات کننده خواند و گفت همان‌طور که شاهد اقدامات تهاجمی روسیه در اوکراین و گرجستان بودیم، این کشور به دخالت علیه سایر همسایگان خود نیز ادامه می‌دهد. همچنین روسیه مسئول حملات سایبری علیه متحدان ناتو و تلاش برای دخالت در روند سیاسی داخلی آنها است.  

استولنتبرگ در پاسخ به سؤالی در مورد حضور شرکت «هواوی» به عنوان یک شرکت چینی در بخش‌های ارتباطی کشورهای عضو ناتو گفت که قصد ندارد از یک شرکت خاص نام ببرد اما متحدان ناتو شرکت‌های دیگری را انتخاب می‌کنند و ناتو از این موضوع استقبال می‌کند.

او رشد چین و همکاری نظامی این کشور با روسیه را، چالش‌های ناتو در آینده دانست و تأکید کرد که ناتو باید به این رفتارهای قاطعانه پاسخ دهد.

بیشتر از جهان