شباهت زندان جدید الکسی ناوالنی به «اردوگاه کار اجباری‌»

«نمی‌توانستم تصور کنم که می‌شود در ۱۰۰ کیلومتری مسکو، یک اردوگاه کار اجباری واقعی تاسیس کرد»‌

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

پس از روزها گم شدن درون سیستم زندان‌های روسیه، الکسی ناوالنی بار دیگر بار دیگر ظاهر شد و این بار تایید کرد که خانه جدیدش در زندان بدنام آی‌کی-۲ در منطقه ولادیمیر واقع است. او آنجا را به «اردوگاه کار اجباری»‌ تشبیه کرده است.

در این باره، پستی که در شبکه‌های اجتماعی به نام آقای ناوالنی منتشر و ظاهرا به وکلا دیکته شده است، به توصیف شرایط دشوار زندان می‌پردازد؛ از جمله این که سر «هر ساعت» در شب او را بیدار می‌کنند چرا که گمان می‌کنند که ممکن است از زندان فرار کند.

ناوالنی در این پست منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی گفته است: «مردی که کت نخودی‌رنگی به تن دارد از من فیلم می‌گیرد و می‌گوید: «ساعت ۲:۳۰ صبح، زندانی ناوالنی، از فهرست پیشگیرانه خارج شد، همه چیز تحت کنترل است.» و من با آرامش دوباره می‌خوابم و می‌اندیشم هنوز افرادی هستند که مرا به یاد دارند و هرگز فراموشم نمی‌کنند. خوب است، نه؟»

این پست، که در اینستاگرام و فیس‌بوک منتشر شده، شرایط را با جامعه دیستوپیایی خیالی (تباه‌شهر، متضاد مدینه فاضله) که در رمان معروف ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول تصویر شده، مقایسه می‌کند.

در این کتاب آمده است که گاوهای زندانبان، قوانین زندان‌ها را حتی در نبود خشونت مشهود، قاطعانه رعایت می‌کنند. زندانیان خبردار ایستاده‌‌ و «آنقدر ترسیده‌اند که حتی سرشان را برنمی‌گردانند»‌ و به شکلی که انگار در مورد انسان‌ها صحبت می‌کند، می‌گوید: «تا سر حد مرگ با چکش‌های چوبی کتکشان می‌زنند.»

پست منتسب به ناوالنی که از قول او در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافته می‌افزاید: «باید تصریح کنم که نظام زندان‌های روسیه مرا شگفت‌زده کرده است. نمی‌توانستم تصور کنم که می‌شود در ۱۰۰ کیلومتری مسکو، یک اردوگاه کار اجباری واقعی تاسیس کرد.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیام تایید می‌کند که رهبر اپوزیسیون روسیه به بخشی فوق امنیتی در زندان که گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه‌های روانی از آن منتشر شده، انتقال یافته است. از این بخش معمولا با نام اختصاری «سوکا»‌ یاد می‌شود که در انگلیسی می‌توان آن را به «فاحشه»‌ ترجمه کرد. وکلا گفته‌اند که ممکن است پس از تکمیل قرنطینه دو هفته‌ای، او به بخش دیگری از زندان منتقل شود.

آقای ناوالنی ۴۴ ساله و سرسخت‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در بازگشت به روسیه در ماه ژانویه بازداشت شد. او چند ماه در آلمان اقامت داشت و از مسمومیت ناشی از یک سوءقصد نافرجام، جان به دربرده بود. ادعا شده است که این سوءقصد را ماموران امنیتی روسیه انجام داده‌اند. کرملین هرگونه مداخله در این مسمومیت را انکار، اما در عین حال، هرگونه تحقیق در این باره را نیز رد کرده است.

در ماه فوریه و در دوران نقاهت در آلمان، آقای ناوالنی به دلیل نقض شرایط مشروط، به دو سال و نیم زندان محکوم شد. محل نگهداری او از زمان بازداشت، عمدتا نامشخص بوده است.

روند انتقال زندانیان تازه محکوم، در سیستم زندان‌ها در مراحل مختلف که معمولا با اتوبوس‌ها و قطارهای پرازدحام انجام می‌شود، میراث نظام‌های تزاری و شوروی سابق است.

اصولا فرض بر این است که مقام‌ها موظف هستند وکلا و نزدیکان را از جا و مکان زندانیان جدید آگاه کنند اما در مورد آقای ناوالنی، این اتفاق نیافتاد و اطلاعات درز یافته به رسانه‌های دولتی تا قبل از امروز، تنها سرنخی از مقصد نهایی او را به دست می‌داد.

بازداشت منتقد کرملین، موجی از اعتراضات را برانگیخت و ده‌ها هزار نفر را در سراسر این کشور به خیابان‌ها کشاند. مقام‌ مربوطه حدود ۱۱ هزار نفر را بازداشت کردند که بسیاری از آن‌ها با احکام هفت تا ۱۵ روز حبس، زندانی شدند.

مقام‌های مسئول روسیه به مطالبات ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای آزادی آقای ناوالنی و توقف سرکوب حامیان او، پاسخی نداده‌اند.

مسکو همچنین حکم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا و دستور آن به دولت روسیه برای آزادی ناوالنی را رد و این تقاضا را غیرقانونی و مداخله «غیر قابل‌ قبول» در مناسبات داخلی روسیه توصیف کرده است. 

© The Independent