آژانس دارویی اروپا: واکسن کرونا باعث لخته شدن خون نمی‌شود

نشست سازمان بهداشت جهانی برای بررسی ایمنی واکسن استرازنکا

با وجود نگرانی‌ها در اروپا، نخست‌وزیر تایلند، در بانکوک واکسن استرازنکا را دریافت کرد-Handout / ROYAL THAI GOVERNMENT / AFP

رئیس آژانس دارویی اروپا در پی توقف تزریق واکسن استرازنکا گفت: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که واکسیناسیون باعث لخته شدن خون شود.»

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد مشکلات پیش‌آمده درباره لخته شدن خون «بسیار نادر» بوده است.

ناظران داروهای اروپا امروز، سه‌شنبه، اعلام کردند که فواید واکسن استرازنکا همچنان بیشتر از خطرهای آن است.

امر کوک، مدیر اجرایی EMA، گفت: «آژانس در حال ارزیابی موارد پیش‌آمده است و انتظار می‌رود که این بررسی‌ها تا روز پنجشنبه به پایان برسد.»

کارشناسان ایمنی سازمان بهداشت جهانی نیز قرار است امروز، ارتباط بین لخته شدن خون و واکسن استرازنکا را بررسی ‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که کارشناسان این سازمان، در پی توقف تزریق واکسن استرازنکا در چندین کشور اروپایی به دلیل ترس از لخته شدن خون، نشستی را امروز، سه‌شنبه، برگزار خواهند کرد.

سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا - آلمان، ایتالیا و فرانسه - روز دوشنبه استفاده از این واکسن را موقتاً متوقف کردند.

سازمان بهداشت جهانی، استرازنکا و آژانس دارویی اروپا اعلام کرده‌اند که این واکسن بی‌خطر است و هیچ ارتباطی بین تزریق واکسن و مشکل لخته شدن خون وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه گفت: «ما نمی‌خواهیم مردم وحشت كنند و در حال حاضر توصیه می‌کنیم كه كشورها واكسیناسیون با استرازنکا را ادامه دهند.»

در انگلستان، بیش از یازده میلیون دوز واکسن استرازنکا تجویز شده است و کارشناسان هیچ گزارشی مبنی بر لخته شدن خون در بین افراد دریافت نکرده‌اند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان نیز گفته است استرازنکا «بی‌خطر است و بسیار خوب کار می‌کند».

اما نظر همه در این مورد یکسان نیست. آلون فیشر، ایمونولوژیست فرانسوی که ریاست یک هیئت مشاوره واکسیناسیون دولتی را بر عهده دارد، گفت که تعداد بالاتری از آمبولی‌های ریوی - لخته شدن خون در ریه‌ها – هشداردهنده است.

فیشر به رادیو فرانس اینتر گفت: «چند مورد بسیار غیرمعمول و نگران‌کننده وجود داشت که دلیل قانع‌کننده‌ای برای توقف واکسن است تا نتایج را تجزیه‌وتحلیل کنیم.»

با وجود نگرانی‌ها در اروپا، نخست‌وزیر تایلند امروز، در بانکوک، واکسن استرازنکا را دریافت کرد.

وزیر اقتصاد فرانسه که استفاده از این واکسن را موقتاً متوقف کرده است، گفت: اگر آژانس دارویی اروپا بگوید «خوب است، می‌توانیم دوباره شروع کنیم»، ما هم واکسیناسیون را با سرعت حتی بیشتر از سر خواهیم گرفت. اگر هم بگوید احتیاط کنید، ما هم همان کار را می‌کنیم.

بیشتر از جهان