هلند تزریق واکسن آسترازنکا را لغو کرد

مقامات هلند پیش‌تر برای تزریق ۲۹۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا طی دو هفته آینده برنامه‌ریزی کرده بودند

آسترازنکا در ۷۰ کشور جهان مجوز استفاده در شرایط اضطراری را گرفته است - MIGUEL RIOPA / AFP

دولت هلند استفاده از واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا/آکسفورد را به دلیل نگرانی‌هایی در مورد لخته شدن خون پس از تزریق وجود دارد، متوقف کرد. آسترازنکا مدعی است که مرور ایمنی واکسن روی کسانی که آن را دریافت کرده‌اند هیچ گونه شاهدی دال بر وجود چنین عارضه‌ای نشان نداده است. 

هلند با اعلام لغو استفاده از واکسن آکسفورد/ آسترازنکا به جمع کشورهایی از جمله ایرلند، نروژ، دانمارک، بلغارستان، ایسلند و تایلند می‌پیوندد که همگی استفاده از واکسن آسترازنکا را موقتا متوقف کرده‌اند. 

در بیانیه دولت هلند آمده است که هرچند این کشور تعداد ۱۲ میلیون دوز این واکسن را از قبل سفارش داده است اما تزریق آن تا روز ۲۹‌ مارس به عنوان یک اقدام احتیاطی متوقف خواهد شد. مقامات هلند پیش‌تر برای تزریق ۲۹۰ هزار دوز واکسن استرازنکا ظرف دو هفته آینده برنامه‌ریزی کرده بودند. 

دولت هلند همچنین گفت این تصمیم به دنبال گزارش‌های مقامات دانمارک و نروژ در مورد احتمال عوارض جانبی جدی این واکسن اتخاذ شده است. 

روز شنبه، مقامات درمانی نروژ گفتند سه تن از کارکنان کادر درمانی این کشور که به آن‌ها واکسن آسترازنکا تزریق شده بود با عوارض لختگی خون، خونریزی و کاهش پلاکت‌های خون در بیمارستان بستری شده‌اند. 

وزارت بهداشت هلند گفت هنوز چنین مواردی در این کشور دیده نشده است و شاهدی دال بر وجود ارتباط مستقیم میان واکسن و گزارش‌های منتشر شده از دانمارک و نروژ، در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوگو دو یونگ، وزیر بهداشت هلند گفت: «ما نمی‌توانیم در مورد واکسن با شک و تردید عمل کنیم، باید همه چیز درست باشد. به همین دلیل استفاده از واکسن آسترازنکا را فعلا متوقف می‌کنیم.» او افزود این گزارش‌ها تحت بررسی آژانس داروی اروپا (ای‌ام اِی) قرار دارد. 

روز یکشنبه استان شمالی ایتالیا، «پیِدمونت» پس از درگذشت یک آموزگار که روز شنبه واکسن آسترازنکا را تزریق کرده بود، استفاده از این واکسن را متوقف کرد. هفته گذشته نیز اتریش استفاده از یک محموله خاص این واکسن‌ها را ممنوع کرد. 

«می‌توانم از تمام کشورهای اروپایی که استفاده از واکسن‌های آسترازنکا را لغو کرده‌اند بخواهم دوزهای خود را به بلژیک بفروشند؟ ممنون! محض اطلاع، از ۱۷ میلیون نفر (که واکسن‌های آسترازنکا را تزریق کرده‌اند) تنها ۳۷ نفر دچار لختگی خون شده‌اند که به مراتب کمتر از میزان قابل انتظار در میان جمعیت بوده است.» - تام ونسِلرز (@تی ونسلرز) ۱۴ مارس ۲۰۲۱

آسترازنکا در۷۰ کشور جهان مجوز استفاده در شرایط اضطراری گرفته است اما ایالات متحده در میان این کشورها قرار ندارد. با توجه به تصمیم اخیر سازمان بهداشت جهانی در مورد صدور مجوز استفاده اضطراری از این واکسن، شرکت تولید داروی آسترازنکا می‌گوید می‌تواند واکسن‌هایش را از طریق «کوُاکس» در اختیار ۱۴۲ کشور جهان بگذارد. «کواکس» یک ابتکار بین‌المللی برای اطمینان خاطر از آن است که واکسن‌های کرونا در سراسر جهان توزیع خواهد شد. 

تام ونسلرز، استاد بیولوژی و آمار بیولوژیک در دانشگاه لوُوِن بلژیک در توییتی نوشت: «می‌توانم از تمام کشورهای اروپایی که استفاده از واکسن‌های آسترازنکا را لغو کرده‌اند بخواهم دوزهای خود را به بلژیک بفروشند؟ ممنون! محض اطلاع، از ۱۷ میلیون نفر (که واکسن‌های آسترازنکا را تزریق کرده‌اند) تنها ۳۷ نفر دچار لختگی خون شده‌اند که به مراتب کمتراز میزان قابل انتظار در میان جمعیت بوده است.» 

روز یکشنبه، موسسه تولید داروی آسترازنکا خاطرنشان کرد که مرور دقیق داده‌های موجود در مورد ایمنی (واکسن تولیدی این کارخانه) نشان داده که «هیچ یک از ۱۷ میلیون نفری که در گروه‌های سنی و جنسیت‌های مختلف با محموله‌های مختلف این واکسن در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و بریتانیا تزریق شده‌اند، نشانه‌ای از افزایش احتمال لختگی خون در شریان‌ها، لختگی خون در ورید‌ها یا ترمبوسیتوپنی (کاهش شدید پلاکت‌های خون) نشان نداده‌اند.»   

در این بیانیه آمده که ۱۵ مورد لختگی خون دروریدها و ۲۲ مورد لختگی خون در دریچه ریوی مشاهده شده که با سایر واکسن‌های کووید-۱۹ که دارای مجوز هستند، مشابه است. 

آسترازنکا می‌افزاید: «درارتباط با کیفیت واکسن، هیچ گونه مسا‌له‌ای پیرامون هیچ یک از محموله‌های واکسن‌ ما در سراسر اروپا یا دیگر نقاط جهان پیش نیامده است.» 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان