رونمایی از واکسن کرونای «فخرا» و تزریق به فرزند محسن فخری‌زاده

مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی و فاز اول تولید انبوه واکسن «کووایران برکت» نیز از روز دوشنبه آغاز شد

رونمایی از واکسن فخرا با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع و سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران انجام شد- IRANPRESS

مرحله اول آزمایش انسانی واکسن کرونای «فخرا» با تزریق به حامد، فرزند محسن فخری‌زاده، آغاز شد. 

محسن فخری‌زاده از مقام‌های ارشد برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و رئیس «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» بود که هفتم آذرماه ۱۳۹۹ در شهر آبسرد دماوند ترور شد. 

واکسنی که به نام واکسن «فخرا» رونمایی شد، زیر نظر سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع یا همان سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی تولید شده است و گفته می‌شود مراحل اول پژوهش‌های آن زیرنظر محسن فخری‌زاده انجام شده بود. این واکسن پیش‌تر با نام‌های واکسن «فخری‌زاده» یا واکسن «سپند» در خبرها مطرح شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رونمایی از واکسن فخرا و آغاز مرحله اول آزمایش بالینی آن، روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه، با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع و سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران انجام شد.

احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا، در مراسم رونمایی از واکسن فخرا گفت که فرایند تحقیق و توسعه این واکسن از اسفند ۹۸ آغاز شده است و احتمالا تا فصل تابستان وارد مرحله تولید می‌شود.  

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، در این مراسم اعلام کرد که «واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا، اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دومین واکسن و واکسن رازی هم، هم‌دوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت». او همچنین ابراز امیدواری کرد که با استفاده از واکسن‌های وارداتی، تا آخر اسفندماه، «تعداد قابل‌توجهی از گروه‌های آسیب‌پذیر، کادر درمان و بقیه» واکسینه خواهند شد.

پیش‌تر مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته بود که واکسن فخری‌زاده یک «واکسن نوترکیب» است و «به سه دوز نیاز دارد که دو دوز آن تزریقی و یک دوزش استنشاقی است.»

آغاز مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی و فاز اول تولید انبوه واکسن «کووایران برکت»

مرحله دوم و سوم آزمایش‌ انسانی (کارآزمایی بالینی) واکسن «کووایران برکت» نیز از روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه، با تزریق به دو داوطلب آغاز شد.

 واکسن «کووایران برکت» که مراحل پژوهشی و کارآزمایی آن در شرکت شفافارمد، یکی از شرکت‌های مجموعه گروه دارویی برکت وابسته‌به ستاد اجرایی فرمان امام، پیش از دیگر واکسن‌های ایرانی کرونا آغاز شد، گاهی به‌عنوان «نخستین واکسن ایرانی کرونا» خوانده می‌شود. مرحله نخست کارآزمایی بالینی این واکسن از نهم دی‌ماه آغاز و برروی ۵۶ داوطلب انجام شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیش‌تر از «ادغام فاز دوم و سوم» آزمایش انسانی این واکسن خبر داده و گفته بود که نتایج این فازها احتمالا «تا پایان خردادماه» مشخص می‌شود و «به احتمال زیاد» مجوز ورود به بازار را خواهد گرفت.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، ۲۵ اسفندماه، در مراسم آغاز مرحله دوم و سوم آزمایش‌ انسانی واکسن، اعلام کرد که «ستاد اجرایی هم‌زمان و همگام با مراحل تحقیقاتی واکسن کووایران برکت، امکانات تولید انبوه این محصول در دو فاز فراهم شده و فاز اول تولید انبوه این واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت سه‌میلیون دز در ماه، امروز افتتاح می شود».

 به گفته او، فاز دوم تولید واکسن نیز «با ظرفیت بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دز در ماه»، پیش از خردادماه سال آینده به اتمام خواهد رسید. 

مخبر پیش‌تر گفته بود که «طبق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ما اواسط اردیبهشت و حداکثر خرداد واکسیناسیون عمومی شروع می‌شود». 

ارسال محموله دوم واکسن کرونای هندی به ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه، در حساب توییتر خود از ارسال محموله دوم واکسن کرونای هندی، شامل ۳۷۵هزار دز واکسن «کووکسین» در روز چهارشنبه از هند به تهران خبر داد. 

واکسن ضدکرونای «کووکسین» را شرکت داروسازی باهارات بایوتک، مستقر در حیدرآباد هند، با همکاری نهادی دولتی به‌نام شورای تحقیقات پزشکی هند تولید کرده است. 

محموله نخست واکسن هندی که به گفته جهانپور شامل ۱۲۵هزار دز واکسن کووکسین بود، ۲۰ اسفندماه به وزارت بهداشت ایران تحویل شد. پیش از آن نیز سه محموله واکسن ضدکرونای روسی، شامل ۲۰هزار، ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار دز واکسن اسپوتنیک‌وی و همچنین یک محموله ۲۵۰هزار دزی اهدایی واکسن سینوفارم چین به ایران تحویل داده شده است.

همچنین یک محموله ۱۰۰هزار دزی واکسن ضدکرونای کوبایی نیز برای انجام مرحله سوم آزمایش انسانی در ایران، ۲۱ اسفندماه وارد فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران شد. مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در ایران از روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.