حمله به دانشجویان و استادان دانشگاه بغلان

حملات هدفمند به روشنفکران و دیگراندیشان، به سیاست ترور گروه‌های افراطی تبدیل شده است

این مینی‌بوس حامل استادان و دانشجویان دانشگاه بغلان با یک راکت هدف قرار گرفت- رسانه‌های اجتماعی

افراد مسلح ناشناس به یک مینی‌بوس حامل استادان و دانشجویان دانشگاه بغلان در شمال کشور حمله کردند و دست ‌کم دو نفر را کشتند.

مقام‌های امنیتی بغلان می‌گویند که این مینی‌بوس ۲۵ سرنشین داشت که در راه دانشگاه هدف گرفته شد.

این استادان دانشکده کشاورزی دانشگاه بغلان مورد هدف یک راکت قرار گرفتند که در پی آن یک دانشجو و راننده کشته شدند و دست کم شش استاد دانشگاه نیز در این حمله مجروح شده‌اند.

هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را به عهده نگرفته است. اما ولایت بغلان در شمال کشور جولانگاه گروه طالبان است که هر از گاهی تهدیدهایی را متوجه دولت محلی می‌کند.

پلیس بغلان می‌گوید که گروه طالبان عامل شلیک به مینی‌بوس استادان و دانشجویان دانشگاه بغلان است اما طالبان دربارۀ این ادعا تاکنون چیزی نگفته‌اند.

تلفات غیرنظامی در پی حملات هدفمند در افغانستان خیلی افزایش یافته است. قتل‌های هدفمند روزنامه‌نگاران، روحانیون، قضات، دیگراندیشان و فعالان مدنی به سیاست ترور تبدیل شده است که دولت افغانستان طالبان را عامل آن می‌داند.

سازمان ملل متحد نیز در تازه‌ترین گزارش خود درباره تلفات غیرنظامی می‌نویسد که گروه طالبان مسؤول بیشترین خون‌ریزی در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش سازمان ملل متحد، تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ و بعد از شروع مذاکرات صلح نه تنها کاهش نیافته است بلکه به صورتی «وحشتناک و نگران‌کننده» افزایش یافته است.

در این گزارش که در پنجم اسفند منتشر شد، گفته شده است که در سال گذشته میلادی ۳۰۳۵ نفر کشته و ۵۷۸۵ نفر زخمی شده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد پس در بیانیه مشترک حملات فزاینده و هدفمند به غیرنظامیان در افغانستان را به‌شدت محکوم کردند و خواستار توقف فوری این حملات و محاکمه عاملان آن شدند.

شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه‌ می‌گوید: «این حملات فجیع کارمندان غیرنظامی قوه قضائیه، رسانه‌، کارگزاران بهداشتی و بشری از جمله زنان را مقام‌های برجسته، اقلیت‌های نژادی و مذهبی را هدف گرفته که کارشان دفاع و توسعه حقوق بشری بوده‌اند.»