روانچی نقش ایران در حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق را تکذیب کرد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل حمله آمریکا به نیروهای عراقی را محکوم کرد

مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل - SPENCER PLATT / AFP

مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، گزارش‌ها در ارتباط با نقش تهران در حمله‌ به پایگاه‌های آمریکا در عراق را رد کرد.

در هفته‌های گذشته چند حمله علیه منافع آمریکا در عراق در اربیل و منطقه سبز بغداد و پایگاه عین‌الاسد اتفاق افتاد. این حمله‌های راکتی به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده شد. دولت بایدن نیز در واکنش به آن یک حمله هوایی محدود علیه زیرساخت‌های مرتبط با کتائب حزب‌الله، گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران، در سوریه انجام داد.

اما در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند در زمان و مکان مناسب پاسخ حمله به عین‌الاسد را خواهند داد، تهران می‌گوید در حمله به این پایگاه نیروهای آمریکایی نقش نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تسنیم، تخت روانچی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن تکذیب دخالت ایران در حمله‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در عراق نوشت: «حمله هوایی آمریکا به نیروهای عراقی نقض حقوق بین‌الملل است.»

گزارش تسنیم حاکی از آن است که نامه روانچی در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل ارسال شده که تهران را به دست داشتن به حمله به منافع آمریکا در عراق متهم کرده بود.

روانچی می‌گوید: «نماینده آمریکا تلاش می‌کند ایران را به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی غیر دولتی در عراق متهم کند، که به این وسیله قاطعانه رد می‌شود.»

روانچی در ادامه گفت: «هرگونه ادعا مبنی بر مشارکت صریح یا ضمنی ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم و این ادعا بی‌پایه و اساس و فاقد اعتبار قانونی است.»

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی سلاح‌های به کار رفته در حمله‌های اخیر علیه منافع آمریکا در عراق ساخت ایران بوده است.

بیشتر از جهان