سفرهای نوروزی؛ فهرست شهرهای قرمز و نارنجی فردا اعلام می‌شود

کمتر از یک هفته به آغاز تعطیلات نوروز در ایران مانده، اما سیاست‌های مربوط به سفرهای نوروزی روشن نیست

«رئیس راهور: ما امیدواریم مردم رعایت کنند و سفر نکنند- مصطفی شانه‌چی/ایسنا

سیدکمال هادیانفر، رئیس راهور نیروی انتظامی در آستانه شروع سفرهای نوروزی گفت: «ما امیدواریم مردم رعایت کنند و سفر نکنند.»

او با اشاره به طبقه‌بندی شهرهای کشور به مناطق قرمز، نارنجی، زرد و آبی گفت: «بر اساس آنچه ابلاغ‌شده در شهرهای زرد و آبی تردد و سفر از سوی ستاد مقابله با کرونا بلامانع اعلام‌شده و فقط شهرهای نارنجی و قرمز ممنوعیت وجود دارد.»

همزمان، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد که ممنوعیت تردد شبانه در همه شهرها از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد بدون در نظر گرفتن رنگ‌های شهر (قرمز - نارنجی - زرد و آبی) در نوروز همچنان پابرجا خواهد بود.

او با اشاره به اینکه محدودیت و ممنوعیت‌های سفر در نوروز مبتنی بر رنگ‌بندی شهرها خواهد بود گفت ستاد ملی کرونا در ۲۵ اسفند آخرین رنگ‌بندی کشور را مشخص می‌کندو «فردا شب رنگ‌بندی جدید اعلام می‌شود.»

وی افزود: طبق مصوبه ستاد، مسافرت به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است و افراد بومی نیز حق مسافرت به شهرهای دیگر نخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او امکان اینکه این رنگ‌بندی در تعطیلات نوروز تغییر کند را رد نکرد و گفت: «اگر شهری وضعیتش بدتر شود تذکرات لازم داده می‌شود. این احتمال وجود دارد که وضعیت شهرها تغییر کنند اما شهرهای قرمز به زرد و یا آبی بعید است تغییر کنند.»

بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، «اگر خودروی شخصی از شهر زرد به شهری دیگر با وضعیت زرد مسافرت کند هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد و ورود و خروج پلاک‌های غیربومی به شهرهای قرمز ممنوع است.»

در حال حاضر، شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد افراد بستری‌شده در بیمارستان‌ها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر رنگ زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر رنگ نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، وضعیت قرمز را نشان می‌دهد. اخیراً رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» به این فهرست افزوده‌شده است. قوانین شهرستان‌های آبی مشابه زرد خواهد بود.

طبق اعلام خبرگزاری صداوسیما، فهرست شهر‌های نارنجی کرونا تا امروز شامل ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگارد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهر‌های با وضعیت نارنجی کرونا در هفته آینده هستند.