«به‌جز شهرهای قرمز و نارنجی، سفر نوروزی به مناطق دیگر آزاد است»

بسیاری از مسئولان از مردم درخواست کرده‌اند که حتی‌الامکان در تعطیلات نوروزی به سفر نروند

به گفته وزیر کشور، چادر زدن در بوستان‌ها و کنار خیابان‌ها و استفاده از مدارس و خانه‌های شخصی برای اسکان در ایام نوروز ممنوع است- تصویر از خبرگزاری ایرنا

در آستانه‌ نوروز، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، می‌گوید سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع، اما به بقیه شهرها آزاد است. 

ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۶ اسفندماه، ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهای پرخطر از نظر همه‌گیری کرونا با وضعیت قرمز و نارنجی را تصویب کرد و «قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» درواقع مسئول اجرای دقیق و نظارت بر اجرای مصوبات ابلاغی این ستاد است.

عبدالرضا رحمانی فضلی که به قم سفر کرده بود، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ اسفندماه، گفت: «ستاد مقابله با کرونا مصوبه‌ای دارد و مقرر شده است  که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع باشد، ولی بقیه شهرستان‌ها سفر آزاد است.»

او با اشاره به شدیدتر کردن دستورالعمل‌های مربوط به کرونا افزود که «چادر زدن در بوستان‌ها و کنار خیابان‌ها و همچنین استفاده از مدارس و خانه‌های شخصی که مورد اطمینان نیست»، برای اسکان در ایام نوروز ممنوع است و مردم در سفرهای نوروزی «هتل و رستوران‌هایی که می‌روند با هماهنگی وزارت گردشگری باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور همچنین گفت درمورد کسانی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، رویکرد ما استفاده از «برخوردهای قانونی و روش‌های جرمی» نیست، اما اگر مجبور شویم، «با معدود قانون‌شکنان برخورد قانونی خواهیم کرد».

اشاره وزیر کشور به «آزادی سفر به مناطق غیر از قرمز و نارنجی»، درحالی است که مقام‌های بهداشتی در وضعیت شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران، هرگونه سفر را عامل اساسی گسترش بیشتر این ویروس مرگبار می‌دانند و سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز ۱۹ اسفندماه، گفت: «التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، به سفر نروید.»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز با اشاره به ممنوعیت ««سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی»، گفته بود که پرهیز از هرگونه سفر در تعطیلات نوروز، در اولویت است. 

در نقشه رنگ‌بندی مناطق ایران براساس وضعیت شیوع کرونا، رنگ قرمز به معنای «وضعیت بسیار پرخطر» و رنگ نارنجی به‌معنای وضعیت پرخطر است. به گفته مقام‌های مسئول، نقشه رنگ‌بندی پیش از تعطیلات نوروز، در تاریخ ۲۵ اسفندماه به‌روز می‌شود.