سفرهای کوتاه اما پرهزینه علی خامنه‌ای با استفاده از بالگرد

مقام‌های جمهوری اسلامی از چه هلیکوپترهایی برای سفرهایشان استفاده می‌کنند؟

پنج فروند از هفت فروند هلیکوپتر تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامی نیروی هوایی ارتش از نوع بل ۲۱۲ است که علاوه‌بر علی خامنه‌ای، رئیس جمهورهای پیشین و کنونی چون حسن روحانی نیز از آنها استفاده کرده‌اند- وب‌سایت ریاست جمهوری

«آشیانه جمهوری اسلامی» نیروی هوایی ارتش، وظیفه تامین وسایل پرنده برای پرواز مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی به اقصی نقاط ایران را برعهده دارد. سفرهای طولانی در مسافت‌های زیاد با استفاده از هواپیما صورت می‌گیرد، درحالی‌که سفرهای هوایی کوتاه و حتی درون‌شهری با استفاده از بالگردهای تشریفاتی این آشیانه انجام می‌شود. سفرهایی بعضا پرهزینه و پردردسر که در برخی از آن‌ها بیش از ۱۰ فروند بالگرد نیروی هوایی ارتش، هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی) ارتش، نیروی هوافضای سپاه و سایر ارگان‌ها دخیل‌اند.

استفاده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از بالگرد تشریفاتی در دو نوع طبقه‌بندی می‌شود. نوع اول پروازهای غیر‌منتظره و ازپیش اعلام‌نشده او است که در جریان آن، از حداقل سه فروند بالگرد تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامی استفاده می‌شود؛ درحالی‌که برای پروازهای از پیش تعیین‌شده و با اعلام قبلی (مثلا برای حضور در مصلای عباس‌آباد و اقامه نماز عید فطر) از پنج تا شش فروند بالگرد استفاده می‌شود. در جریان سفرهای استانی نیز چنانچه فاصله مسیر سخنرانی تا فرودگاه محل فرود هواپیمای تشریفاتی زیاد باشد، از حداقل ۱۰ بالگرد استفاده می‌شود.

پیش از انقلاب، آشیانه جمهوری اسلامی که آشیانه سلطنتی نام داشت، تنها چهار فروند بالگرد، شامل یک فروند آگوستا بل ۲۰۵، یک فروند بل ۲۱۲ و دو فروند آگوستا سیکورسکی اِی اِس۶۱آ-۴ (Agusta Sikorsky AS.61A-4) ملقب به سلطان دریا (Sea King) در کنار هواپیماهای تشریفاتی در اختیار داشت. پس از انقلاب، مقام‌های جمهوری اسلامی استفاده از این بالگردها را امری طاغوتی و غیراسلامی قلمداد کردند و لذا دو فروند سی‌کینگ تشریفاتی به هوادریا (هواپیمایی نیروی دریایی ارتش) واگذار شدند و دو فروند باقی‌مانده به‌ندرت مورد استفاده قرار گرفتند. شرایط در سال ۱۳۶۸ تغییر کرد و مقام‌های جمهوری اسلامی به استفاده از بالگردهای تشریفاتی روی آوردند. پس از آن در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴، هشت فروند بالگرد تشریفاتی برای این منظور از کانادا و برونئی خریداری شدند که امروز هفت فروند در خدمت نیروی هوایی ارتش است و برای سفرهای مقام‌ها ازجمله علی خامنه‌ای استفاده می‌شوند.

سفر هوایی بین محل اقامت خامنه‌ای و فرودگاه مهرآباد با استفاده از بالگرد

آشیانه جمهوری اسلامی درمجموع پنج فروند بالگرد بل ۲۱۲ ساخته‌شده در سال ۱۳۷۳ و دو فروند بل ۴۱۲ ساخته‌شده در سال ۱۳۶۹ در اختیار دارد که از این بین، پنج فروند به‌طور همزمان عملیاتی و دو فروند معمولا در شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) تحت تعمیر اساسی قرار دارند. چنانچه علی خامنه‌ای قصد سفر به خارج از شهر تهران را داشته باشد، باید ابتدا به فرودگاه مهرآباد تهران منتقل شود. در این راستا به تشخیص سپاه ولی‌امر که مسئولیت محافظت از او را برعهده دارد، از بالگردهای تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامی استفاده می‌شود. 

دو فروند هلیکوپتر بل ۴۱۲ تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامی نیروی هوایی ارتش، هلیکوپترهای مورد پسند علی خامنه ای، رهبر جمهوی اسلامی
 

برای پرواز به‌سمت فرودگاه مهرآباد، ابتدا علی خامنه‌ای با مینی‌بوس ضد گلوله‌اش از محل اقامت خود در مجاورت خیابان پاستور به پادگان حر ‌(باغشاه سابق) و محل دانشگاه جنگ سابق منتقل می‌شود. سپس سه فروند بالگرد بل ۲۱۲ و ۴۱۲ آشیانه جمهوری اسلامی اعزام می‌شوند و او، همراهان و محافظانش را سوار و به فرودگاه مهرآباد منتقل می‌کنند، جایی‌که او عمدتا از آنجا با استفاده از هواپیمای تشریفاتی ایرباس آ۳۲۱-۲۳۱ خود با علامت ثبت کشوری EP-IGD به مقصد نهایی‌ پرواز می‌کند.

سفرهای از پیش اعلام‌شده خامنه‌ای با استفاده از بالگرد

سفر به مصلای عباس‌آباد به‌منظور اقامه نماز عید فطر و یا سفرهای از پیش تعیین‌شده دیگر علی خامنه‌ای به نقاط مختلف شهر تهران، علاوه‌بر بالگردهای تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامس، بالگردهای سایر ارگان‌های دولتی و نظامی را درگیر می‌کند. او و همراهان و شماری از محافظانش با استفاده از سه فروند بل ۲۱۲ و ۴۱۲ آشیانه جمهوری اسلامی به عباس‌آباد منتقل می‌شوند. با توجه به نیازمندی سپاه ولی‌امر به حضور تعداد بیشتری از محافظان در جریان این سفرهای از پیش اعلام‌شده، هوانیروز سپاه ‌(هواپیمایی نیروی زمینی سپاه پاسداران) یک فروند بالگرد ترابری میل ۱۷۱ خود را از پایگاه فتح در نزدیکی کرج به شهر تهران اعزام می‌کند که به‌طور معمول به‌عنوان فروند چهارم یا پنجم کاروان بالگردهای تشریفاتی حامل خامنه‌ای و همراهانش پرواز می‌کند.

درنهایت لازم است بدانید که در انتهای کاروان بالگردی حامل علی خامنه‌ای، همراهان و محافظانش، یک فروند بالگرد بل ۴۱۲ و یا میل ۱۷۱ئی یگان هوایی جمعیت هلال‌احمر نیز به‌عنوان فروند پنجم یا ششم پرواز می‌کند تا درصورت بروز هرگونه مشکل برای سلامت علی خامنه‌ای، او را به‌سرعت به بیمارستان انتقال دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از انتقال خامنه‌ای و همراهانش به مقصد نهایی، یکی از اعضای سپاه ولی‌امر با دوربین فیلمبرداری سوار بر یک فروند بالگرد بل ۲۱۲ هواناجا (هواپیمای نیروی انتظامی) و یا یک فروند آگوستا بل ۲۰۵ هوانیروز سپاه از خانه‌ها، تاسیسات و اماکن اطراف محل فرود بالگردهای خامنه‌ای و هیئت همراه او فیلمبرداری می‌کند. فیلم تهیه‌شده به یک ون مخصوص منتقل و در آنجا مورد بازبینی دقیق پرسنل سپاه ولی‌امر واقع می‌شود و در صورت یافت‌شدن موردی مشکوک، یک تیم عملیاتی چهارنفره از سپاه ولی‌امر به منطقه شناسایی‌شده اعزام می‌شوند و آن را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهند تا مشکل مورد نظر رفع شود. 

پس از پایان ماموریت تیم چک و خنثای سپاه ولی‌امر، بالگردهای حامل خامنه‌ای، محافظان و هیئت همراه او به پرواز درمی‌آید و پس از رساندن او به مقصد، یک تیم فیلمبرداری دیگر از سپاه ولی‌امر به‌طور مستمر برفراز منطقه سخنرانی علی خامنه‌ای پرواز و منطقه را رصد می‌کند و خلبانان آن موارد مشکوک را پس از شناسایی به پرسنل سپاه ولی‌امر برروی زمین اعلام می‌کنند تا تهدید امنیتی مورد نظر در حین سخنرانی خامنه‌ای برطرف شود.

نقش پایگاه هفتم هوانیروز ارتش در پروازهای تشریفاتی مقام‌های حکومتی

پایگاه هفتم هوانیروز ارتش مستقر در پادگان لشکر ۱۶ زرهی سابق (تیپ ۱۱۶ مستقل زرهی کنونی) نیروی زمینی ارتش، تعداد ۱۶ فروند بالگرد چندمنظوره بل ۲۱۴آ اصفهان (Bell 214A Isfahan) و دو فروند بالگرد سبک آگوستا بل ۲۰۶ جت رنجر (Agusta Bell 206 Jet Ranger) در اختیار دارد. این پایگاه که پیش‌تر پایگاه پنجم پشتیبانی فرماندهی نام داشت و در ضلع شرقی فرودگاه تاریخی قلعه‌مرغی تهران مستقر بود، پیش از انقلاب، وظیفه اصلی تامین بالگرد جهت پرواز فرماندهان رده‌بالای نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی را از پادگان لویزان به باغشاه و سایر نقاط تهران و استان‌های همجوار برعهده داشت.

پس از انقلاب و به‌خصوص پس از سال ۱۳۷۵، بالگردهای این پایگاه برای پشتیبانی از پرواز مقام‌های جمهوری اسلامی با بالگردهای تشریفاتی بل ۲۱۲ و ۴۱۲ نیروی هوایی ارتش استفاده شدند. اوج استفاده از این بالگردها، در پشتیبانی از ماموریت‌های پروازی ریاست‌جمهوری، به زمان دولت محمود احمدی‌نژاد به‌سبب سفرهای استانی متعدد و طولانی‌‌مدت او بازمی‌گردد. معمولا در کنار سه تا چهار بالگرد تشریفاتی بل ۲۱۲ و ۴۱۲ آشیانه جمهوری اسلامی، شش تا هفت فروند از بالگردهای بل ۲۱۴آ این پایگاه برای حمل هیئت همراه، محافظان (از سپاه انصار‌المهدی) و خبرنگاران استفاده می‌شدند.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی استفاده از بالگردهای بل ۲۱۴آ پایگاه هفتم هوانیروز ارتش در کنار بالگردهای تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامی نیروی هوایی ارتش برای سفرهای او و هیئت همراهش ادامه یافت. به‌عنوان مثال، در جریان سفر حسن روحانی و همراهانش به فرودگاه چابهار در دی ۱۳۹۸ و به مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان، سه فروند بل ۲۱۴آ این پایگاه به همراه دو فروند بل ۲۱۲ آشیانه جمهوری اسلامی نیروی هوایی ارتش استفاده شدند.

سران رژیم جمهوری اسلامی برخلاف ادعاها و شعارهایشان مبنی‌بر ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی اشرافی، برای سفرهای کوتاه و بلند‌مدت خود از وسایل نقلیه تشریفاتی و لوکس استفاده می‌کنند که بالگردهای آشیانه جمهوری اسلامی نیروی هوایی ارتش را نیز دربرمی‌گیرد، آشیانه‌ای که پیش از انقلاب، هواپیماها و بالگردهای مورد نیاز مقام‌های دولتی ازجمله سفرهای شاه را تامین می‌کرد. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه