تداوم وضعیت نامطلوب اینترنت در ایران تا ۱۵ فروردین

یک مقام وزارت ارتباطات مدعی شده به دلیل «مانور نیروهای ناتو» وضع بد اینترنت ایران فعلا بهبود نمی‌یابد

ATTA KENARE / AFP - مدتی است که اختلال شبانه اینترنت در ایران باعث اعتراض کاربران شده است

مدتی‌ست که وضعیت اینترنت در ایران نامطلوب و همراه با اختلال شدید است. امروز، شنبه ۲۳ اسفندماه، روزنامه همهشهری از قول پیمان قره داغی مدیرکل‌ حفاظت‌از حقوق‌ مصرف‌کننده در رگولاتوری وزارت‌ارتباطات نوشته است : «مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه است، ۸۵۰گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته و تا ۱۵ فروردین هم درست نمی‌شود.»

این مقام مسئول در وزارت ارتباطات مدعی شده است که «قطعی در دریای مدیترانه و میانه راه مصر و ایتالیا رخ داده و طرف قطری اعلام کرده تا چهارم فروردین به‌دلیل مانور نیروهای ناتو نمی‌تواند به آن منطقه وارد شود.»

در هفته‌های اخیر اختلال شدید اینترنت در ساعت ۹ شب به بعد موجب اعتراض گسترده کاربران در ایران شده است. موضوعی که با توجه به ادعاهایی مقام مسئول در وزارت ارتباطات مملکت احتمالا هم‌چنان دنباله‌دار باشد. 

بروز مشکلات در شبکه اینترنت ایران باعث شد تا بسیاری این ماجرا را تصمیمی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تلقی کنند با این‌حال توجیه مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره دلیل اختلال اینترنتی سعی دارد تا ادعای عمدی بودن این اختلالات را توجیه کند. 

پس از شروع اعتراضات مردم در سیستان و بلوچستان در جریان درگیری نیروهای نظامی ایران با سوخت‌بران بلوچ، اینترنت در آن منطقه از ایران با قطعی گسترده مواجه شد. اختلالات در شبکه اینترنت سراسری نیز برای مدتی از سوی کاربران گزارش شد.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بزرگترین قطعی سراسری شبکه اینترنت ایران به وقوع انجامید و شبکه اینترنت کشور به مدت نزدیک به یک هفته با اختلال و قطعی گسترده روبرو بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته حساسیت‌ بیشتری نسبت به فضای مجازی و فعالیت شهروندان در این فضا پیدا کردند و مقامات قانون‌گذار مملکتی هم مدام در پی سخت‌گیری‌های بیشتر و اعمال نظارت بر فضای مجازی هستند. یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌های نمایندگان مجلس یازدهم فراهم کردن شرایط برای توسعه اینترنت ملی در ایران بوده است. 

یکی از مهم‌ترین مشکل نیروهای نزدیک به حاکمیت با فضای مجازی عدم نظارت بر شبکه‌های محبوب اجتماعی در ایران مانند اینستاگرام است. بسیاری از مقامات قانون‌گذار و اجرایی کشور مصرانه خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند. پیش‌تر و با وجود استفاده بیشمار کاربران ایرانی از پیام‌رسان «تلگرام» در نهایت دادگاهی در تهران رای به فیلترینگ تلگرام داد. 

بیشتر از جهان