فرمانده نیروی زمینی ارتش: در سرکوب اعتراضات مردمی، تأثیر بسزایی داشتیم

«ما امروز در رکاب پادشاه یا امیر نیستیم، ما امروز سربازان ولی‌فقیه هستیم»

تازه‌واردان در ارتش باید «فرهنگ ولایت‌محوری و ولایت‌مداری فرماندهان قبلی» را یاد بگیرند - عکس از فرارو

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اعتراضات مردم طی سال‌های اخیر که در دی‌ماه ۹۶، مرداد ۹۷ و آبان ۹۸ رخ داد گفت که نیروی زمینی ارتش از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد تا با سرکوب مردم معترض، ولایت‌مدار بودن خودش را به ظهور برساند.

سرتیپ کیومرث حیدری در گفتگویی که با وب‌سایت علی خامنه‌ای انجام داده، یکی از مأموریت‌های «استنتاجی» و افتخارآمیز نیروی زمینی ارتش را، سرکوب اعتراضات دی‌ماه ۹۷ عنوان می‌کند. او در این مورد اظهار داشت: «آمادگی‌مان را به سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردیم و به ایشان گفتیم که فعلاً نیروی زمینی مأموریتی ندارد، ولی باتوجه‌به نیروهای آموزش‌دیده و ولایی که داریم، الآن بهترین فرصت است که ما به نیروهای امنیتی کشورمان کمک کنیم. خوشبختانه ایشان پذیرفت و ما توانستیم در برقراری امنیت در داخل شهرهایی که دچار ناآرامی شده بودند، تأثیر بسزایی داشته باشیم و گزارش آن به استحضار رهبر انقلاب هم رسید.»

اگرچه مشخص نیست دقیقاً منظور فرمانده نیروی زمینی ارتش از ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۷ چیست. اما در دی‌ماه ۹۶، مرداد ۹۷ و آبان ۹۸ صدها هزار نفر از مردم ایران در سراسر کشور در اعتراض به مشکلات اقتصادی، بی‌کفایتی حکومت در مدیریت کلان کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه سران جمهوری اسلامی و حتی شخص «علی خامنه‌ای» شعار دادند. گزارش‌های متعددی از کشته‌شدن هزاران نفر طی این اعتراضات منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال آنچه به وضوح مشخص است، برخلاف تصور غالب، تنها سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی مسئولیت سرکوب مردم را برعهده نداشتند، بلکه ارتش نیز در این میان با نیروهای سرکوبگر و امنیتی همکاری کرده است.

حیدری در بخشی دیگر از مصاحبه خود به نحوه عضوگیری نیروهای جدید در ارتش اشاره می‌کند و مدعی می‌شود که نیروی زمینی دیگر برای استخدام فراخوان نمی‌دهد، بلکه «عضو یابی» می‌کند. او ضمن تشریح نحوه تربیت نیروهای ارتش و تأکید بر اینکه تازه‌واردان باید  «فرهنگ ولایت‌محوری و ولایت‌مداری و سیره فرماندهان قبلی» را یاد بگیرند، افزود: «افسری که از دانشگاه جمهوری اسلامی ایران فارغ‌التحصیل می‌شود، افسری است که در مکتب درس و بحث ولایی و ولایت‌مداری و امامت آموزش‌دیده است.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین با مقایسه ارتش جمهوری اسلامی با ارتش زمان شاه مدعی می‌شود که امروز در رکاب پادشاه یا امیر نیستند، اما در ادامه می‌افزاید، «ما امروز سربازان ولی‌فقیه» هستیم.