وعده بایدن؛‌ واکسیناسیون همگانی تا یک ماه و نیم دیگر

رئیس‌جمهور آمریکا گفت تمام شهروندان بزرگسال آمریکا باید تا اول ماه مه واجد دریافت واکسن باشند

بایدن وعده داد که مردم آمریکا شاید بتوانند تا پیش از روز چهار ژوئیه که جشن استقلال این کشور است «استقلال از ویروس» را جشن بگیرند-MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه گفت به تمام ایالات این کشور دستور می‌دهد حداکثر تا یک ماه و نیم دیگر یعنی روز اول ماه مه، واکسن ویروس کرونا را در اختیار تمام شهروندان بزرگسال کشور قرار دهند. بایدن در این سخنرانی وعده داد که مردم آمریکا شاید بتوانند تا پیش از روز چهار ژوئیه که جشن استقلال این کشور است «استقلال از ویروس» را جشن بگیرند. حدود چهار ماه تا این روز باقی مانده است. 

 بایدن در اولین سالگرد اعلام همه‌گیری جهانی از سوی سازمان جهانی بهداشت سخن می‌گفت. سخنرانی او از اتاق شرقی کاخ سفید انجام شد. 

او گفت: «اگر هر کس نقش خود را ایفا کند، اگر کنار همدیگر بایستیم، تا روز چهار ژوئیه این احتمال هست که شما و خانواده‌ها و دوستان‌تان بتوانید در حیاط پشتی یا در محله‌تان کنار هم بایستید و با هم غذایی بپزید و مهمانی کباب‌پزی داشته باشید و روز استقلال را جشن بگیرید.»

سخنرانی کوتاه بایدن توسط ناظرین با سخنرانی‌های طولانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مقایسه شد. 

بایدن در سخنان خود ضمن توجه به خواست عمیق مردم آمریکا برای پشت سر گذاشتن این بحران به همدردی با ۵۲۹ هزار  شهروند این کشور که در اثر کرونا جان سپرده‌اند نیز توجه نشان داد. او تاکید کرد که حقیقت را باید شفاف و روشن به مردم گفت. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا تاکید کرد: «واقعیت این است: تنها راه این‌که زندگی‌هایمان را پس بگیریم و اقتصاد را به مسیر خود بازگردانیم شکست دادن این ویروس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ضمن گفت آمریکا تنها در صورتی می‌تواند تا فصل تابستان به وضعیت عادی بازگردد که مردم به پوشیدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و ثبت نام برای واکسینه شدن ادامه دهند. 

در حال حاضر واکسن تنها در دسترس گروه‌هایی خاص مثل افراد مسن، افراد دارای بیماری و افراد مشاغل خاص قرار دارد اما دستور بایدن برای واکسیناسیون همگانی نشان از این دارد که دولت باور دارد به زودی واکسن کافی برای تمامی شهروندان کشور خواهد داشت. گشایش سایت‌های جدید واکسیناسیون وسیع که توسط دولت فدرال اداره می‌شوند، گسترش همکاری با شرکت‌های داروسازی برای توزیع واکسن و استفاده از نیروهایی همچون دندان‌پزشک‌ها، دام‌پزشک‌ها و دانشجویان پزشکی برای تزریق واکسن از جمله اقدامات دولت بایدن است. 

دولت فدرال در روز اول ماه مه وب‌سایتی ایجاد می‌کند که شهروندان در آن می‌توانند از مکان‌های موجود برای واکسیناسیون باخبر شوند. 

 بایدن چند ساعت پیش از سخنان خود لایحه ۱.۹ تریلیون دلاریِ «برنامه نجات آمریکا»‌ را که به تایید کنگره آمریکا رسیده بود امضا کرد. او گفت این تلاشی برای «بازسازی ستوان فقرات کشور ما است.»

او لحنی امیدوارکننده داشت و گفت: «پیدا کردن نور در تاریکی امری بسیار آمریکایی است.»

از مهمترین چالش‌های آمریکا در مقابله با ویروس کرونا می‌توان به ادامه اختلافات بر سر اعمال محدودیت‌هایی همچون پوشیدن ماسک و تعطیلی رستوران‌ها و اماکن عمومی، مخالفت بعضی مردم با واکسینه شدن و مخالفت قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه با برنامه‌های کاخ سفید اشاره کرد. در مجلس سنا، تمام سناتورهای جمهوری‌خواه علیه «برنامه نجات آمریکا» رای دادند.

بیشتر از جهان