یحیی سنوار در سمت رهبری حماس در غزه ابقا شد

برخی منابع سنوار را نزدیک به جناح مورد حمایت حکومت ایران در این سازمان اسلام‌گرا می‌دانند

 سنوار در حضور هواداران در غزه، کلت به غنیمت گرفته شده از ارتش اسرائیل را به حاضرین نشان می‌دهد، ۲۶ آبان ۹۷-توضیح و عکس از مشرق

یحیی سنوار، رهبر گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه، روز چهارشنبه برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شد. سخنگوی سازمان حماس گفت سنوار برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب شده و تا سال ۲۰۲۵ در سمت خود باقی خواهد ماند.

رقیب اصلی سنوار ۵۸ ساله، نزار عوض‌الله، یکی از بنیانگذاران حماس بود که برخی گزارش‌ها ابتدا خبر از پیروزی‌اش داده بودند. طبق این گزارش‌ها، پس از پیروزی عوض‌الله در دور اول، سنوار در دور دوم، در این رقابت غیرشفاف و مخفی پیروز شد.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس که در قطر زندگی می‌کند، به  سنوار به خاطر انتخاب مجدد تبریک گفت و از هر دو نامزد به خاطر «اعتماد بالایی» که به آن‌ها نشان داده شده، تقدیر کرد.

هنیه گفت این انتخابات «واقعی و نه قلابی»‌ بوده است و ده‌ها هزار عضو حماس در آن شرکت کرده‌اند. او گفت نتایج نشان از «جدیت حماس در انتخابات پیش روی ملی [پارلمانی] و ریاست‌جمهوری فلسطین می‌دهد.»

یحیی سنوار، حدود بیست سال به جرم ربودن و کشتن دو سرباز اسرائیلی، در این کشور زندانی بود. در سال ۲۰۱۱ او در جریان یک مبادله بین حماس و اسرائیل آزاد شد و از سال ۲۰۱۷ ریاست حماس در نوار غزه را به عهده داشت. برخی تحلیل‌گران او را متعلق به جناح تندروتر و مقابله‌جو نسبت به اسرائيل در این سازمان می‌دانند که مورد حمایت حکومت ایران است.

نوار غزه مهمترین ناحیه فعالیت‌های سازمان حماس است. این گروه که سال‌ها است مورد حمایت مالی و نظامی حکومت ایران قرار دارد از سال ۲۰۰۷ در جریان نزاع با سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) کنترل غزه را در دست گرفته است. آن نزاع البته در پی پیروزی حماس در انتخابات مجلس فلسطین در سال ۲۰۰۶ و بحرانی که در پی آمد، صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهارده سالی که از حکومت حماس بر غزه می‌گذرد، سیاست محاصره این نوار باعث ویرانی اقتصاد آن شده است. کمک مالی قطر (که اسرائیل و مصر اجازه رسیدن آن به غزه را می‌دهند) از معدود کمک‌های موجود بوده است. حماس در ضمن، درگیر سه جنگ ویرانگر با اسرائیل بوده است.

طبق برخی تحلیل‌ها، عوض‌الله نزدیک به جناح مورد حمایت ترکیه و قطر در حماس که سیاستی میانه‌روتر دارد، محسوب می‌شود اما سنوار هم در چهار سال گذشته نشان داده که ویژگی‌هایی از سیاست عمل‌گرا دارد و توانسته جلوی ورود غزه به جنگی دیگر را بگیرد. مثلا او تظاهرات‌ عده زیادی در نزدیکی مرز غزه و اسرائیل را تشویق کرده که می‌تواند بدیلی برای  شلیک راکت به اسرائیل باشد اما این تظاهرات‌ هم گاه به خشونت کشیده‌ شده و ده‌ها فلسطینی در آن کشته یا زخمی شده‌اند. در سال ۲۰۱۹ سنوار برای توقف این تظاهرات‌ توافق کرد و در عوض قطر با میانجیگری بین اسرائیل و غزه، ده‌ها میلیون دلار پول وارد اقتصاد این نوار کرد.

سنوار در ضمن حاضر به همکاری با حکومت مصر است.

با این همه، آسوشیتدپرس به نقل از منابع نزدیک به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت ترجیح عباس پیروزی عوض‌الله بود.

طبق توافق حماس و حزب آقای عباس، فتح، و سایر احزاب فلسطینی، انتخابات مجلس فلسطین در روز ۲۲ مه (ابتدای خرداد) برگزار می‌شود. سپس در ۳۱ جولای انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان برگزار می‌شود و در روز ۳۱ اوت، انتخابات شورای ملی فلسطین (که نهاد اصلی در ساف است.) این اولین انتخابات فلسطینی پس از  سال ۲۰۰۶ خواهد بود.

از عوامل تعیین‌کننده در انتخابات‌های پیش رو، محمد دهلان است. یکی از چهره‌های فتح در نوار غزه که بر سر اختلاف با عباس از سرزمین‌های فلسطینی رفته و در امارات متحده عربی زندگی می‌کند. این رقیب تبعیدیِ عباس، از حمایت ابوظبی برخوردار است و در پی «توافق ابراهیم» می‌تواند چهره‌ای تعیین‌کننده باشد. او روز چهارشنبه اعلام کرد که ترتیب ارسال ۴۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک اهدایی ابوظبی را به غزه داده است و این‌ واکسن‌ها تا پنجشنبه به این منطقه می‌رسند. آقای دهلان ماه گذشته نیز ۲۰ هزار دوز واکسن مشابه را به غزه رسانده بود. این نشان از نوعی همکاری بین سنوار و دهلان نیز می‌دهد که به پیچیدگی سیاست فلسطین اضافه می‌کند.

در مقابل، تشکیلات خودگردان فلسطین تا به حال تنها ۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک دریافت کرده و فقط دو هزار دوز آن ‌را به نوارغزه فرستاده است که در مقابل دو میلیون نفر مردم غزه، میزان ناچیزی است.

اسرائیل اخیرا اعلام کرده که به ۱۲۲ هزار فلسطینی که در اسرائیل یا شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی کار می‌کنند، واکسن می‌دهد و چند مرکز درمانی به این منظور در ایستگاه‌های مرزی کرانه غربی و اسرائیل افتتاح شده‌اند.