واعظی: طرح روسیه برای احیای برجام با ما هماهنگ نشده بود

روسیه خواستار اقدامات همزمان جمهوری اسلامی و آمریکا در عمل به تعهدات و لغو تحریم‌ها شده بود

واعظی می‌گویدهنوز طرحی برای برجام نهایی و اجرایی نشده است- عکس از ایرنا

شبکه پرس تی وی، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اعلام کرد جمهوری اسلامی با پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به توافق هسته‌ای مخالف است و تهران تنها در صورتی به‌طور کامل به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت که تحریم‌ها به‌صورت مؤثری برداشته شوند.

شبکه پرس تی وی، نام این مقام را اعلام نکرده، اما از او نقل کرده که تنها راه بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود این است که واشنگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد.

او گفته:«ایران قبل از رفع تحریم‌ها هیچ مذاکره رسمی و غیررسمی با آمریکا نخواهد داشت.اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، جمهوری اسلامی اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است.»

این مقام امنیتی همچنین گفته است: «توانایی دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی و همچنین نقش منطقه‌ای آن هیچ ارتباطی با برجام ندارد.»

پیش از این مقام امنیتی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در واکنش به طرح روسیه برای احیای برجام گفته بود این طرح با جمهوری اسلامی هماهنگ نشده و اگر طرحی نهایی شود، اعلام خواهد شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در واکنش به طرح روسیه برای احیای برجام گفت این طرح با جمهوری اسلامی هماهنگ نشده بود و اگر طرحی نهایی شود، اعلام خواهد شد.

او امروز در جمع خبرنگاران گفت:«مسئله برجام و لغو تحریم‌های ایران موضوعی جدی است که هم ما در ایران دنبال می‌کنیم و هم بسیاری از کشورهای دوست و مختلف از جمله ۱+۵ و آمریکا دنبال می‌کنند. طبیعی است که هرکدام به خودشان اجازه می‌دهند برای آنکه یک گام برداشته شود،آنچه را که فکر می‌کنند درست است، بیان می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه دیروز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای اماراتی خود درباره برجام گفته بود: «از نظر ما برای حل و فصل این چالش، توسعه مراحل همگام، همزمان و مرحله به مرحله که باید توسط ایرانیان و ایالات متحده انجام شود، کاملاً امکان‌پذیر است چراکه اگر به بحث درباره اینکه چه کسی باید قدم اول را برای بازگشت به تعهدات خود  بردارد ادامه دهیم، مذاکرات ممکن است برای همیشه ادامه داشته باشد.»

واعظی در واکنش به این سخنان گفت: «این لزوما به معنای آن نیست که مطالبی که بیان می‌شود یا وزرایی که به تهران سفر می‌کنند، با ما توافق شده باشد. آنها می‌خواهند مقداری راه را هموار کنند.»

رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: «به هر حال هم آنها و هم ما روی طرح‌هایی کار می‌کنیم و قطعا زمانی که همه اینها نهایی شد اعلام می‌شود. لزوما این نیست که اگر فردی مطلبی عنوان می‌کند ما روی آن کار می‌کنیم.»

واعظی همچنین در باره نپیوستن جمهوری اسلامی به FATF گفت: «غیر از ما و کره شمالی، ‌بقیه کشورهای جهان به چارچوب مبارزه با پولشویی پایبند هستند. اگر حرف‌هایی که آقایان می‌زنند درست باشد، این‌گونه هم نیست که همه کشورها غیر از ما و کره شمالی در این چارچوب بپیوندند. آیا همه کشورها به دنبال این نیستند تا بتوانند باهم مراوده داشته باشند؟»

او گفت: «چه ما تحریم باشیم یا نباشیم، روابط بانکی جزو ابزارهای اصلی روابط تجاری و اقتصادی با جهان است. اگر روابط بانکی نداشته باشیم باید از طریق صرافی‌ها کار کنیم و این همان چیزی است که در بازار می‌گوییم واسطه‌ها همه چیز را گران می‌کنند و پولی را که می‌خواهید جا به جا کنید هم امنیت آن پایین‌تر و هم قیمت آن گران‌تر است. بنابراین نباید خودمان را تحریم کنیم.»

واعظی گفت: «امیدوارم مجمع تشخیص تصمیم درستی بگیرد و براساس تصمیمی که می‌گیرد برای مردم بگوید که چرا چنین تصمیمی گرفته است. ما به عنوان دولت اعتقاد داریم که تصویب این دو لایحه لازم است و می‌تواند به روابط بانکی با همه کشورها کمک کند.»

مخالفان پیوستن جمهوری اسلامی به FATF، می‌گویند این کار باعث شناسایی اقدامات و عملکرد مالی جمهوری اسلامی در حوز‌ه‌های مختلف از دور زدن تحریم‌ها گرفته تا کمک به گروه‌های هوادار جمهوری اسلامی در منطقه مانند حزب‌الله لبنان و حشد‌الشعبی در عراق می‌شود.