واکنش ظریف به نامه ۱۴۰ سناتور به بایدن:‌ ژست نگیرید

«این توافق تنها توسط ایران اجراشده است»

دولت بایدن درباره حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی در منطقه، و برنامه موشک بالیستیک آن ابراز نگرانی کرد-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به نامه ۱۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این توافق تنها توسط ایران اجراشده است.»

محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «برجام توافقی جامع است که توسط تروئیکای اروپایی و سه کشور دیگر (از جمله آمریکا) به همراه ایران منعقدشده است. حرف «ج» نشانگر «جامع» [بودن برجام] است. این توافق تنها توسط ایران اجراشده است. آمریکا و اتحادیه اروپا به جای ژست گرفتن باید به تعهداتی که داده‌اند اما هرگز آن‌ها را محقق نکرده‌اند، عمل کنند.»

 این واکنش در پی اقدام ۱۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفت. در این نامه که به امضای ۷۰ قانون‌گذار جمهوری‌خواه و ۷۰ قانون‌گذار دموکرات رسیده است، از دولت بایدن خواسته شد که فراتر از احیای توافق اتمی ۲۰۱۵، برجام، رویکردی «جامع» در قبال تهدیدهای ایران در پیش گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با اعلام ادامه گفتگوهای وزارت خارجه آمریکا با خانواده زندانیان آمریکایی در ایران گفت: «در اصل، گام اول «پایبندی در برابر پایبندی» است، یعنی اگر ایران پایبندی کامل به برجام (توافق هسته‌ای) را از سر بگیرد، اجرای تعهداتش در برجام را از سر بگیرد، آمریکا هم همین کار را انجام خواهد داد.»

ند پرایس با اشاره به آنچه «نگرانی‌های آمریکا، متحدان و شرکای آمریکا» نامید گفت: «دو مورد از این نگرانی‌ها یقیناً موشک‌های بالستیک و حمایت ایران از تروریسم هستند، دو موردی که فکر می‌کنم در آن نامه هم به آن‌ها اشاره‌شده است.»

بیشتر از جهان