معاون حسن روحانی به ۴ ماه زندان محکوم شد

عیسی کلانتری در یک مصاحبه گفته بود روح‌الله خمینی «فرزند ناخلف آمریکا» است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست- رکنا

عیسی کلانتری، معاون حسن روحانی و رئیس سازمان محیط زیست ایران به ۴ ماه زندان و ۲ سال ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران این حکم را به دلیل اظهارات کلانتری درباره روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران صادر کرده است.

در آذر‌ماه امسال کلیپی یک دقیقه‌ای از یک مصاحبه معاون حسن روحانی در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش تند اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به سپاه روبه‌رو شد. کلانتری در این کلیپ درباره ح.ادث ماه‌های پایانی حکومت شاه و مذاکره خمینی با آمریکایی‌ها گفته بود: «خبر ندارم. شاید به این صورت بشود گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آن‌ها (آمریکایی‌ها) بود. آن‌ها پشت شاه رو خالی کردند و حضرت امام هم از این فرصت استفاده کردند.»

پایگاه خبری جماران وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار روح‌الله خمینی در واکنش به این اظهارات کلانتری او را فاقد ادب سیاسی خواند و به تندی به او تاخت: «آقای کلانتری ظاهرا از کمترین میزان از ادب سیاسی و اجتماعی برخوردار نیست که درباره مقتدای کشور از این واژه زشت و توهین‌آمیز بهره می‌گیرد. راستی ایشان معنای فرزند ناخلف را می‌داند؟ مطابق نقل فرهنگ‌های فارسی بهترین معنا برای این واژه، فرزندی است که مطابق با آداب خانواده‌اش عمل نکرده است. آیا جریان فکری نهضت اسلامی دست پرورده آمریکاست تا بگوییم چون به اندیشه آمریکا و آداب ایشان پشت کرده است، پس ناخلف بوده است. به نظر می رسد کلانتری حتی از معنای این اصطلاح هم بی اطلاع است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسنیم، فارس و روزنامه جوان که همگی وابسته به سپاه پاسداران هستند، سخنان کلانتری را حساب‌شده و ناشی از دوری اصلاح‌طلبان از مبانی انقلاب و بنیانگذار آن دانستند و خواستار برکناری او شدند.

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات عیسی کلانتری در سکوت خبری برگزار و امروز خبر محکومیت او در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.

 براساس حکم دادگاه، معاون روحانی به اتهام «توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی» به صورت بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروه‌ها سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال محکوم شد.

وی همچنین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی نیز به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری محکوم شد.