کلانتری: در ۴۰ سال گذشته، محیط‌ زیست بازیچه بوده است

رئیس سازمان محیط‌ زیست ایران می‌گوید، با خواسته‌های انقلابی مردم ایران را دچار مصیبت کرده‌ایم

کلانتری می‌گوید سیاست‌های ضد محیط‌ زیستی برای رضایت «یک عده خاص» اجرایی شده است. عکس: AFP

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌ زیست ایران، با انتقاد از تخریب گسترده محیط‌ زیست پس از انقلاب گفته است که محیط‌ زیست برای مقامات جمهوری اسلامی «فانتزی» و «تشریفاتی» بوده است.

کلانتری، صبح امروز و در دانشگاه سنندج این سخنان را گفته است. او با انتقاد از «خواسته‌های انقلابی» آن‌ها را سبب بروز مصیبت برای مردم ایران دانسته است: ‌« خواسته‌های ایده‌ال و به ظاهر انقلابی به مصیبت‌های دائمی برای کشور و مردم تبدیل شده و باید سالیان طولانی آن را تحمل کنیم. امروز با برنامه‌های نادرست کشور را گرفتار کرده و البته گرفتاری تنها به خشک شدن چند تالاب و دریاچه ختم نمی‌شود.»

کلانتری پیش‌تر به برنامه‌های «خودکفایی گندم» و دیگر محصولات کشاورزی نیز انتقاد کرده و گفته بود که ایران توان تولید این همه محصول غذایی را بدون نابودی محیط‌ زیستش ندارد: « خودکفایی گندم نمی‌تواند در شرایطی که ایران با محدودیت منابع آبی و بحران روبه‌روست، افتخارآفرین باشد.»

طرح خودکفایی گندم یکی از برنامه‌هایی است که علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آن را جزو سیاست‌های اصلی در حوزه کشاورزی تعیین کرده است. اجرای طرح خودکفایی گندم از طریق استفاده از منابع آبی تجدید‌ناپذیر و برداشت از حق‌آبه‌های محیط‌ زیستی، سبب خشک‌شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایران شده است.

با وجود بروز این فجایع محیط‌ زیستی، رهبر ایران همواره از سیاست خودکفایی گندم بدون وجود منابع آبی کافی دفاع کرده است. او اردیبهشت امسال در دیدار با اعضای دولت گفته بود، علاوه بر گندم در دانه‌های روغنی و دامداری هم باید خودکفا شد: «از مسئولینی که در باب کشاورزی [بودند] خواسته شد تا به خودکفایی گندم برسند. همت کردند، الحمدلله شد. هم این یکی دو سال اخیر شده، هم قبلاً یک سال، دو سال خودکفایی گندم تأمین شد. در همه‌ چیزها می‌شود به خودکفایی رسید، می‌شود کار کرد، می‌شود تلاش کرد و عمده هم این چیزهایی است که مواد غذایی است: گندم، جو، دانه‌های روغنی، یا دامداری است؛ در این چیزها باید به خودکفایی رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در همین جلسه طرح «کشت محصولات جایگزین و کم‌آب» را غیرعاقلانه خوانده بود که برای مدتی کشور را از برنامه‌های خودکفایی عقب انداخت: « یک فکر جدیدی، یک فکر تازه‌ای در یک برهه‌ای متأسفانه وارد شد در دستگاه‌های تصمیم‌گیری ما، که ما را از خودکفایی دور کرد؛ و آن «صرفه‌ اقتصادی» بود. گفتند تولید گندم و خودکفایی گندم صرفه‌ اقتصادی ندارد؛ صرفه‌ اقتصادی به این است که گندم را وارد کنیم. خب، بله معلوم است، ممکن است یک وقت صرفه‌ اقتصادی در این باشد؛ امّا وقتی جلوی گندمِ شما را گرفتند، جلوی واردات را گرفتند، به شما گندم نفروختند، چه ‌کار می‌کنید؟ کدام دولت عاقلِ دنیا این کار را می‌کند؟ گفتند بروید مثلاً زعفران بکارید، گندم را وارد کنید، چون زعفران گران‌تر در دنیا فروش می‌رود؛ صرفه‌ اقتصادی این است.»

عیسی کلانتری می‌گوید که به دلیل اجرای این برنامه‌های انقلابی، اکنون «گرفتاری تنها به خشک شدن چند تالاب و دریاچه ختم نمی‌شود. فرسایش گیاه و خاک، عدم جذب رطوبت، خشک شدن جنگل‌های بلوط، از جمله مشکلات محیط زیست و غیرقابل بازگشت هستند و یک‌سری تصمیمات زودگذر و بدون مطالعه، امروز برای کشور مصیبت ایجاد کرده است.»

کلانتری بدون نام بردن از رهبر ایران، گفته است که سیاست‌های ضد محیط‌ زیستی برای رضایت «یک عده خاص» اجرایی شده است: « برای رضایت یک عده خاص محیط‌ زیست را قربانی کرده‌‌اند و مشکلات فراوانی، گریبانگیر همه شده است.»

رئیس سازمان محیط‌ زیست ایران می‌گوید که اکنون « بیش از ۹۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها و ۷۰ درصد موتورسیکلت‌ها در کل کشور اسقاطی هستند» و با این ناوگان حمل‌ونقل نمی‌توان انتظار هوای پاک داشت.

مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی سبب شده است تا شرکت‌های خودروسازی فعالیتشان را در ایران، متوقف و یا به‌شدت محدود کنند.

کلانتری گفته است، در ۴۰ سال گذشته محیط‌ زیست بازیچه مقامات ایرانی بوده است واگر در جایی از اهمیت حفاظت از محیط‌ زیست هم سخن گفته شده، برای این بوده است که کشورهای دیگر به ایران فشار نیاورند: « در طول 4 دهه گذشته محیط زیست را بازیچه قرار داده و اهمیت ما ظاهری بود تا فشار کشورهای دیگر را تحمل نکنیم اما در واقع ما از محیط زیست خود پاسداری نمی‌کنیم.»

بیشتر از