چه کسی می‌خواهد زبان‌بسته‌ها را گروگان بگیرد؟

امسال خرید و فروش حیات‌وحش زنده و غیرزنده ۴۰درصد افزایش یافت

خوزستان و کرمان زیستگاه هوبره، یکی از پرندگان شکاری مهم ایران است-  عکس از تارنمای مکران

شیوع کرونا شکارغیرمجاز را محدود کرده، ولی آزار حیوانات را افزایش داده‌ است. در این میان اخبار افزایش شکار برخی گونه‌‌های پرندگان نیز خبرساز شد؛ شکار نه برای قاچاق، بلکه برای سیر کردن شکم.

مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید، امسال  ۶۹ پرونده حیوان‌آزاری و ۴۴ پرونده خرید و فروش جانوران حیات‌وحش در سازمان محیط‌ زیست تشکیل شده‌است. به گفته جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، در سال جاری خرید و فروش جانوران زنده و بی‌جان حیات‌‌وحش ۴۰ درصد افزایش داشته است. همزمان، روزنامه همشهری هم از سفر یک «قوش‌باز» در دوران کرونا به استان قرنطینه شده خوزستان خبر داده است. آیا حضور این پرنده‌باز با پرندگان دست‌آموزش، خطر حیوان‌آزاری و قاچاق پرندگان را هشدار می‌دهد؟

محیط زیست در دوران کرونا هم در ایران از حاشیه امن برخوردار نبوده است. «زبان بسته‌ها»، جان‌داران بی‌پناه وبی‌آزارِ حیات‌وحش، یا گروگان گرفته شده‌اند، یا به مسلخ برده شده‌اند.

در بهمن ماه امسال، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌ زیست ایران، گفت: «در شرایط اقتصادی کنونی، به‌خصوص در مناطق دورافتاده روستایی، افراد برای تامین گوشت به‌سوی حیوانات بی‌زبان هجوم می‌آورند.»

به گفته آقای کلانتری «۳میلیون اسلحه» در دست مردم است و این امر، کار را سخت‌تر می‌کند. به گفته رئیس سازمان محیط زیست، اگر ۳هزار نفر از این افراد متخلف باشند و در سال ۱۰یا ۱۵ بار به شکار بروند، حدود ۴۰هزار راس از حیات‌وحش شکار می‌شود.

در عین حال، سازمان محیط زیست اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته، امسال در صید غیرمجاز آبزیان ١٧درصد، شکار غیرمجاز پرندگان ٨ درصد، شکار غیرمجاز پستانداران ١۵درصد، زنده‌گیری پرندگان ٣٩ درصد، زنده‌گیری پستانداران ٣٧ درصد، و شروع به شکار و صید  ۱۰ درصد کاهش دیده شده است.

با آن که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید در هیاهوی شیوع کرونا شکار«غیرمجاز» حیوانات برای قاچاق کمتر شده است، ولی به دلیل اوضاع بد اقتصادی، برخی از گونه‌های حیوانات برای تأمین معاش خانوارها شکار می‌شوند. همچنین، به‌گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست، شیوع کرونا افزایش حیوان‌آزاری را هم در پی داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه همشهری هم روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «قوش‌باز قطری به زیستگاه پرندگان شکاری ایران رسید»، نوشت: «قوش‌باز حرفه‌ای و شناخته‌شده قطری به نام سعدسلطان، همراه ۳ پرنده شکاری راهی ایران شده است تا از دو استان  خوزستان و کرمان که زیستگاه هوبره، یکی از پرندگان شکاری مهم ایران است، دیدار کند.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به این که براساس نامه‌ای که دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر کرده است، این قوش‌باز نمی‌تواند در ایران قوش‌بازی کند، اضافه کرد:‌ «درصورت حضور این قوش‌باز در مناطق حفاظت‌شده نیز باید تمام وقت یک محیط‌بان کنار او باشد.»

حضور یک قوش‌باز خارجی همراه پرنده‌های آموزش دیده شکاری‌اش در ایران، خطر قوش‌بازی و آزار پرندگان را در استان خوزستان گوشزد می‌کند. همزمان، خطر شکار و قاچاق هوبره نیز مطرح می‌شود.

اخبار مربوط به قاچاق پرنده‌های ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، به خصوص قاچاق هوبره، در سال‌های اخیر به کرّات اعلام شده و نسبت به آن هشدار داده شده است. جز شاهین، هوبره، عقاب و باز، نیز از جمله پرطرفدارترین پرنده‌های شکاری ایران برای قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که پول خوبی هم نصیب شکارچیان خود می‌کنند.

به‌گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست، شیوع کرونا برخی از متخلفان را از زیستگاه‌ها دور نگه‌ داشته است، ولی اوضاع بد اقتصادی عده‌ای دیگر را مجبور به‌ دست‌درازی به حیات‌ وحش کرده است.

در آبان ماه امسال، مرزبانی استان بوشهر از دستگیری باند قاچاق پرندگانِ در خطر انقراض به حاشیه خلیج فارس خبر داد. محموله قاچاق پرندگان شکاری در خطر انقراض درعسلویه  شامل ۲۲ پرنده شکاری، از جمله  شاهین و بالابان بود. ارزش این محموله قاچاق ۲۲۰ میلیارد ریال عنوان شد.

براساس قانون شکار و صید، هر گونه زنده‌گیری و حمل و عرضه پرندگان شکاری ممنوع است. طبق ماده ۱۳ قانون شکار و صید، مجازات این عمل سه سال حبس است.

بیشتر از زندگی