قهرمانان بریتانیایی کرونا در سال ۲۰۲۱

قبل از کرونا بیش از ۱۴ میلیون نفر در بریتانیا در فقر زندگی می‌کردند

کاپیتان تام مور، کهنه‌سرباز بریتانایی، در آغاز شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۲ میلیون پوند برای سرویس خدمات درمانی بریتانیا جمع‌آوری کرد- Chris Jackson / POOL / AFP

برای اکثر ما، بزرگترین مشارکت‌مان در کمک به بشریت برای پشت سر گذاشتن بزرگ‌ترین بحران بهداشتی در طول حیات‌مان، ماندن در خانه و تماشای فیلم‌های متوسط نتفلیکس بوده است. اما برای بسیاری، حتی اصطلاح «تلاش بی‌امان» نیز نمی‌تواند تجربه ۱۲ ماهه آن‌ها را تماماً توصیف کند. در تاریک‌ترین روزهای بحران کرونا، تعداد بیشماری از داوطلبان، متخصصان پزشکی، کارآفرینان و افراد نیکوکار، در یک سونامی نیکوکاری و ابتکار عمل برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر مشغول فعالیت بوده‌اند. در اینجا تنها شمار اندکی از آن‌هایی را که شایسته قدردانی هستند، معرفی می‌کنیم.

پیتر پادوه

پس از ورود به بریتانیا در کودکی از منطقه جنگ زده بالکان در دهه ۱۹۹۰، دریافت یک لپ‌تاپ دست دوم رایگان زندگی پیتر پادوه را دگرگون کرد. پیتر که بنیانگذار SocialBox.Biz است، در طول قرنطینه‌های کرونا با مشارکت خیریه‌هایی مانند ایج یو‌کی در لندن و شبکه‌ای برای پشتیبانی از  پناهجویان، با تهیه و توزیع لپ‌تاپ  به صدها نفر کمک کرده است تا ارتباطات خود را حفظ کنند. او می‌گوید: «بسیاری از افرادی که پیشتر به ارتباطات رودرروی انسانی متکی بودند، بر اثر قرنطینه دچار انزوا شده‌اند. از افراد مسن در خانه‌های سالمندان گرفته تا پناه‌جویان، صدها هزار نفر نیازمند کمک هستند. ابتکار ما این است که رایانه‌هایی را بین افراد آسیب‌پذیر توزیع کنیم و دسترسی آن‌ها به اینترنت را برقرار کنیم، تا این‌گونه ابزار لازم برای ارتباطات در عصر اینترنت را در اختیار داشته باشند.»

دکتر فرزانه حسین

در نتیجه شیوع کرونا، میزان ایمنی بدن در کودکان در نیوهام در شرق لندن، جایی که دکتر فرزانه حسین به عنوان پزشک عمومی کار می‌کند، به سرعت کاهش یافت. واضح بود که والدین درباره آوردن نوزادان به مطب او نگران بود. کادر پزشکی مطب او نیز باید مورد توجه قرار می‌گرفت، زیرا ۸۰ درصد آن‌ها جزو اقلیت‌های نژادی بودند که بیشتر در معرض خطرات کرونا قرار دارند. دکتر حسین می‌خواست زمان تماس رو در رو بین بیمار و کادر مطب خود را به حداقل برساند. در پاسخ به این چالش، یک کلینیک برای واکسیناسیون بدون نیاز به بیرون آوردن نوزاد از کالسکه راه‌اندازی شد. این امر زمان مشاوره و واکسیناسیون نوزاد را فقط به دو دقیقه کاهش داد و ریسک تماس را برای کادر پزشکی مطب نیز کم کرد.

لیزی هال

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیزی هال، بازاریاب سابقی که موسسه خیریه خود را با نام بانک محصولات بهداشتی تأسیس کرد و تا کنون بیش از ۴۰۰ تن کالا به نیازمندان تحویل داده است‌، توضیح می‌دهد: «مردم مدت‌ها قبل از آن که برای اولین بار به یک بانک غذا مراجعه کنند، خرید لوازم بهداشتی را متوقف می‌کنند.» او می‌گوید: «تقاضا برای محصولات بهداشتی موسسه ما قابل توجه بوده است. قبل از کرونا بیش از ۱۴ میلیون نفر در بریتانیا در فقر زندگی می‌کردند. یک سوم آن‌ها محصولات بهداشتی نداشتند. متأسفانه، می‌دانیم که به دلیل تأثیرات ناگوار بحران کرونا، تعداد افراد دچار فقر افزایش خواهد یافت. افزودن محصولات ضروری بهداشت شخصی و خانگی به بسته‌های غذایی، راهی عالی برای تلفیق تلاش‌ها برای اطمینان یافتن از این است که نیازمندان هم غذا برای خوردن در اختیار داشته باشند و هم محصولات بهداشتی برای نظافت.»

کریس سندز

کریس سندز، متخصص بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی به نام «توتالی لوکالی» برای فروشگاه‌ها و مشاغل ایجاد کرده است که به هزاران کسب‌وکار کمک کرده است تا در جریان بحران پابرجا بمانند. این برنامک رایگان بر روی گوشی موبایل اطلاعاتی را برای تأمین محصولات محلی عرضه می‌کند. این برنامک به کسب‌وکارهای محلی رونق بخشیده است و در میانه بحران کرونا، بسیاری از شرکت‌های کوچک را باپرجا نگاه داشته است. بسیاری امیدوارند که تغییرات اجتماعی مثبتی که این برنامک ایجاد کرده است، مدت‌ها بعد از ویروس کرونا هم پابرجا بماند.

ملیسا تیلینگ

بنیانگذار خیریه سفر که سال گذشته همزمان با آغاز همه‌گیری راه‌اندازی شد، ابتکار ملیسا و اولین نوع از آن در بریتانیا است. مأموریت این خیریه ،کمک به مصرف‌کنندگان در ترکیب سفر و امور خیریه از طریق فراهم کردن امکان اهدای ۵ درصد از هزینه تعطیلات به یک موسسه خیریه به انتخاب مشتری است. رزرو سفرهای تفریحی به زودی دوباره بخشی عادی از زندگی خواهد بود. خیریه سفر یک بنگاه اجتماعی است و متعهد است که هر پنی سود خود را صرف کمک به خیریه‌ها و اهداف اجتماعی کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی