بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

روابط ایران و آمریکا از زمان تصرف سفارت این کشور در تهران، در شرایط پرتنش به سر می‌برد

جو بایدن با اشاره به تداوم تهدیدهای حکومت ایران، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را تمدید کرد - Jim WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با امضای فرمانی «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

وب‌سایت کاخ سفید، جمعه ۱۸ اسفند گزارش داد که جو بایدن در نامه‌ای به کنگره، فرمان اجرایی «وضعیت اضطراری ملی» درباره ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ برای نخستین بار در ماه مارس ۱۹۹۵ میلادی از سوی بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت صادر شد و از آن زمان تا امروز، تمامی روسای جمهوری آمریکا، سالانه این فرمان را تمدید کرده‌اند.

 

به گزارش وبسایت کاخ سفید، جو بایدن در نامه‌ای به نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان، نوشته است: «با توجه به تهدیدهای ایران، من تشخیص داده‌ام که ضروری است که «وضعیت اضطراری ملی» اعلام شده در دستورالعمل ۱۲۹۵۷  درباره ایران، همچنان ادامه یابد و تحریم‌های جامع علیه این کشور، همچنان ادامه داشته باشد.»

او تأکید کردخ که این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران همچنان تهدیدی غیرمعمول و غیرطبیعی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده محسوب می‌شود.

وی همچنین ایران را به تکثیر و توسعه «موشک‌ها و سایر قابلیت‌های تسلیحاتی غیرمتعارف، حفظ شبکه تهدیدات منطقه‌ای، حمایت از گروه‌های تروریستی و ... اقدامات خطرناک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این فرمان اجرایی هر ساله می بایست تا پیش از ۱۵ مارس تمدید شود، در غیر این صورت خود به خود لغو خواهد شد. براین‌اساس، هرگونه همکاری اقتصادی آمریکا با ایران از جمله سرمایه‌گذاری در تمامی صنایع این کشور، شامل تحریم می‌شود.

روابط ایران و ایالات متحده پس از تصرف سفارت این کشور در تهران به دست نیروهای موسوم به خط امام، قطع شد و از آن پس، دو کشور مناسبات پرتنشی با یکدیگر داشته‌اند.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، پس از اشغال سفارت این کشور در تهران از سوی دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸، با صدور فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد. این فرمان نیز از آن زمان تا امروز، توسط همه روسای جمهوری آمریکا تمدید شده است.