گفت‌و‌گوی کامالا هریس و نتانیاهو درباره ایران

دو طرف توافق کردند که در مورد «مسئله هسته‌ای ایران» و «رفتارهای منطقه‌ای خطرناک رژیم آن»، همکاری کنند

کامالا هریس بر تعهد ایالات متحده بر همکاری امنیتی با اسرائیل علیه فعالیت های ایران تاکید کرد - DEBBIE HILL / AFP / POOL

نخست‌وزیر اسرائیل و معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی، دررابطه ‌با برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی اسرائیل با یکدیگر صحبت کردند.

روزنامه تایمز اسرائیل در این مورد نوشت این تماس، اولین تماس بین بنیامین نتانیاهو و کامالا هریس از زمان تحلیف بوده است.

در این گفتگو هریس بر تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا با اسرائیل تأکید کرد و گفت آمریکا کاملاً متعهد است که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. براین‌اساس دو طرف توافق کردند که در مورد «مسئله هسته‌ای ایران» و «رفتارهای منطقه‌ای خطرناک رژیم آن»، همکاری کنند. 

هریس همچنین به نتانیاهو به دلیل موفقیت‌آمیز بودن برنامه واکسن در اسرائیل تبریک گفت و هر دو توافق کردند که همکاری بین ایالات متحده و اسرائیل در زمینه ویروس کرونا، آب، انرژی سبز و سایر مسائل را افزایش دهند.

تقریباً ۴.۹ میلیون اسرائیلی در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند و از پنجشنبه شب بیش از ۳.۶ میلیون نفر هر دو دوز را دریافت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفتگو، یک روز پس از آن انجام گرفت که دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرد که از اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در مورد جنایات جنگی، تحقیق خواهد کرد.

دفتر نتانیاهو به نقل از هریس اعلام کرد دولت آمریکا با تصمیم دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی لاهه مخالف است. وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که این دادگاه صلاحیت بررسی اتهام مطرح شده را ندارد.

پیش‌تر، جو بایدن نیز در تماس تلفنی خود با نتانیاهو، از تلاش ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای گفته بود. دولت بایدن می‌گوید درصورتی‌که ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد، آمریکا نیز همین اقدام را انجام خواهد داد.

همچنین، نماینده اسرائیل در واشنگتن نیز ضمن تأکید بر تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران و «تهدید نظامی معتبر»، به طور تلویحی از احتمال عدم تعامل با دولت جو بایدن در زمینه استراتژی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته بود.

بیشتر از جهان