ایتالیا مانع ارسال واکسن کرونا به استرالیا شد

ارسال این محموله واکسن کرونا به استرالیا ، بخاطر کمبود آن در اتحادیه اروپا متوقف شد

تاکنون تنها هشت درصد جمعیت اتحادیه اروپا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند-THOMAS KIENZLE / AFP

ایتالیا از صدور بیش از ۲۵۰ هزار دوز واکسن ویروس کرونا به استرالیا ممانعت کرده است. این نخستین باری است که یک کشور عضو اتحادیه اروپا مقرراتی را که به اعضاء اجازه می‌دهد از ارسال کالا به دیگر کشورهای جهان خودداری کنند، به مورداجرا گذاشته است. 

وزارت خارجه ایتالیا تائید کرده که این کشور به دلیل حجم محموله واکسن‌های استرازنکا مانع صدور آن به استرالیا شده و گفته است علت این تصمیم «ادامه کمبود واکسن کرونا در اتحادیه اروپا و ایتالیا و تأخیر در عرضه این واکسن در اتحادیه اروپا و ایتالیا» بوده است.

بیانیه وزارت خارجه می‌افزاید که استرالیا (از نظر شیوع ویروس کرونا) کشوری «آسیب‌پذیر» نیست. در این بیانه آمده است که کمیسیون اروپا با این تصمیم موافقت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانونی که به یک کشور اتحادیه اروپا اجازه متوقف کردن ارسال واکسن را داده در اوج اختلافات میان اتحادیه و بریتانیا بر سر محموله‌های واکسن تصویب شد که در جریان آن اتحادیه شرکت تولید داروی استرازنکا را به خاطر تعلل در تحویل واکسن به اروپا در مقایسه به توزیع سریع آن در بریتانیا به باد حمله گرفت.

اقدام ایتالیا در گرماگرم واکنش سرسختانه ماریو دراگی، نخست‌وزیر جدید و پرقدرت این کشور در قبال مسائل مربوط به توزیع واکسن صورت گرفته است. آقای دراگی پیش‌تر رئیس بانک مرکزی اروپا بود. او ماه گذشته به رهبری کشور برگزیده شد.

هرچند اتحادیه اروپا مقدمتا تعداد ۸۰ میلیون دوز واکسن را برای توزیع در میان کشورهای عضو در سه‌ماهه نخست سال سفارش داده، اما به نظر نمی‌رسد استرازنکا توانایی ارائه حتی نیمی از این حجم را داشته باشد.

درحالی‌که حدود ۳۰ درصد بریتانیایی‌ها در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، تاکنون تنها هشت درصد جمعیت اتحادیه اروپا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 

در این میان استرالیا همچنان در نقطه شروع واکسیناسیون شهروندانش است. روز سه‌شنبه، گرِگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا گفت  تا پایان هفته آینده تعداد ۳۰۰ هزار نفر در این کشور  واکسینه خواهند شد. 

او گفت: «در طول ده روز آینده حدود ۳۰۰ هزار دوز واکسن‌های فایزر و استرازنکا را در کشور توزیع خواهیم کرد.» او افزود استرالیا با ۲۵ میلیون جمعیت، تاکنون ۷۳۳ هزار دوز فایزر و استرازنکا را دریافت کرده است.

روشن نیست توقف ارسال واکسن‌ها که تنها بخشی از ۵۳.۸ میلیون دوز مورد تقاضای استرالیاست، چه پیامدی بر روند شیوع بیماری در این کشور خواهد داشت.

نخستین محموله ۳۰۰ هزار دوزی واکسن استرازنکا در اواخر فوریه به استرالیا تحویل شد. استرالیا در نظر دارد تا پایان ماه واکسن‌های کرونای خود را تولید کند.

© The Independent

بیشتر از جهان