اوباما گفته بود نامزدی بایدن «آخرین تلاش یک سیاستمدار سالخورده» است

کتابی جدید از نقش همه‌گیری کرونا در پیروزی جو بایدن می‌گوید

باراک اوباما (چپ) رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهور فعلی این کشور- SAUL LOEB / POOL / AFP

بنا بر ادعای یک کتاب تازه ‌چاپ، جو بایدن، حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین را با خود نداشت و دلیل پیروزی‌ او در انتخابات نوامبر هم این بوده که ویروس کرونا به او فرصت داده است تا از نظر‌ها پنهان بماند.

در این کتاب که «خوش‌شانسی: چگونه جو بایدن به سختی ریاست‌جمهوری را بُرد» نام دارد، آمده است که ستاد انتخاباتی جو بایدن این فرصت را پیدا کرد تا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، نقاط ضعف او را بپوشاند.

در ادامه همچنین ذکر شده است که آقای اوباما در ابتدا از حمایت از معاون سابق خود امتناع کرد زیرا می‌ترسید نامزدی او در انتخابات ماه نوامبر، به «کاریکاتوری غم‌انگیز از آخرین تلاش یک سیاستمدار پا به سن گذاشته» تبدیل شود.

این کتاب، نوشته‌ جاناتان الن، تحلیلگر سیاسی ارشد شبکه ان‌بی‌سی و دِ هیل ایمی پارنز، خبرنگار ارشد، پیروزی آقای بایدن در مقابل دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ با «پیامی بی‌روح و دستورکار خالی» را با نگاهی انتقادی بررسی می‌کند.

«آقای بایدن بقیه کار‌ها را بد انجام داد. ستاد انتخاباتی‌اش مزخرف بود، مناظره‌هایش بیخود بودند، آن‌قدر در ایالات آیوا و نیوهمپشایر پول خرج کرد که در آستانه ورشکستگی قرار گرفت، در بخش مقدماتی انتخابات سه ایالت را از دست داد و اجازه داد که با ضعف‌هایش شناخته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس نظرسنجی‌های اولیه، رئیس‌جمهور وقت در مقابل آقای بایدن، با سابقه دو بار شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، موقعیت بهتری داشته است. یک منبع آگاه به تعداد رای‌های آقای ترامپ در ماه فوریه ۲۰۲۰، به نویسندگان کتاب گفته است: «تا زمان پیدا شدن سر‌و‌کله ویروس کووید، ما ۴۰۰رای الکترال به دست آورده بودیم.»

نویسند‌ه‌های کتاب می‌گویند که این بار «بخت با آقای بایدن یار بود»، زیرا ویروس کرونا سوء‌مدیریت دولت آقای ترامپ را برملا کرد و آقای بایدن کاری جز بهتر جلوه کردن از رئیس‌جمهور سابق نداشت.

به گفته آنیتا دان، مشاور عالی بایدن که در كتاب از او نقل قول شده است، «كووید، بهترین اتفاقی بود كه برای او افتاد»، چون کاستی‌هایش را پوشاند.

یکی دیگر از دستیاران، استراتژی مبارزات انتخاباتی را این‌گونه توصیف کرد: «مثل این است که عموی لال خود را در زیرزمین حبس کنید»، که به فیلم‌های اولیه‌ای که نامزد دموکرات در زیرزمین خانه‌اش در ویلمینگتن ضبط کرد، اشاره دارد: «بایدن موفق شد بزرگترین ضعف خود، که خودش است، را پنهان کند و این کار را با یک بهانه‌ به نظر قابل قبول انجام داد.»

به گفته نویسندگان کتاب، آقای بایدن، مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات‌متحده آمریکا، در مقایسه با آقای ترامپ، انتخاب مطمئنی بود، زیرا دموکرات‌ها «حاضر نبودند ریسک کنند» و روی کسی دست بگذارند که ممکن بود شانس برکنار کردن ترامپ را از بین ببرد.

© The Independent