ژاپن از چین خواست آزمایش مقعدی را متوقف کند

«استفاده از این روش در هیچ‌جای دیگر جهان تایید نشده است»

از آغاز سال جاری میلادی شماری از شهرهای چین، از روش مقعدی برای آزمایش غربالگری استفاده کرد‌ه‌اند - Hector RETAMAL / AFP

ژاپن از چین خواسته است تا آزمایش کووید-۱۹ به شیوه سواب‌ مقعدی را بر روی شهروندان ژاپنی مقیم این کشور متوقف کند، چرا‌که آنها شکایت کرده‌اند این روش ناخوشایند، «زجر روانی» به همراه دارد.

کاتسونوبو کاتو، دبیر رئیس هیئت دولت ‌ژاپن، در یک نشست مطبوعاتی گفت که آنها پاسخی از چین مبنی بر درخواست تغییر روش آزمایش از طریق سفارت توکیو در پکن دریافت نکرده‌اند.

آقای کاتو گفت: «برخی از شهرواندان ژاپن به سفارت ما در چین گزارش داده‌اند که آزمایش مقعدی اعمال شده روی آنها، زجر روانی بسیاری را به همراه داشته است. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از افراد تحت این آزمایش قرار گرفته‌اند.»

شماری از شهرهای چین برای تشخیص عفونت کووید-۱۹ از آغاز سال جاری و ماه ‌ژانویه از روش مقعدی برای آزمایش غربالگری استفاده کرد‌ه‌اند، زیرا بسیاری از متخصصان مدعی‌‌اند این شیوه‌های آزمایش، درست‌تر است و احتمال خطا در مورد مبتلایان بلقوه کمتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست توکیو از پکن یک‌‌هفته پس از این صادر شد که «ژائو لیجیان» سخنگوی دولت چین تکذیب کرد که از دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در این کشور آزمایش مقعدی گرفته شده است. گزارش شده که واشنگتن به آزمایش انجام شده بر روی دیپلمات‌های کشور خود در سفارت چین اعتراض کرده و آن را «شرم‌آور» توصیف کرده است.

آقای لیجیان در یک نشست خبری روز پنج‌شنبه اظهار داشت: « به باور من، چین هرگز از مقامات دیپلمات آمریکایی مستقر در این کشور تقاضای انجام آزمایش مقعدی نکرده است.»

آقای کاتو گفت که این روش برای افرادی که قرنطینه بوده‌اند یا کسانی که وارد چین می‌شوند به کار می‌رود و تاکید کرد که «استفاده از این روش در هیچ‌جای دیگر جهان تایید نشده است».

«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به شکایت ژاپن گفت که این شیوه آزمایش آنها «به روش علمی» و تحت مقررات ضد همه‌گیری و طبق «قوانین و مقررات مربوط» انجام می‌شود.

بر اساس گزارش‌‌ها، بیش از یک میلیون نفر از ساکنان پکن تا کنون این آزمایش را انجام داده‌اند.

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که این روش آزمایشی در بین متخصصان این کشور مناقشه‌برانگیز بوده است، زیرا بنا به استدلال آنها این روش برای افراد تحت آزمایش، بسیار تهاجمی و شرم‌آور است.

متخصصان و مردم بر این باورند که روش ناخوشایند و تهاجمی این آزمایش، تحقیرآمیز است و حقوق بشر و کرامت انسان را نقض می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان