آزادی باسابقه‌ترین زندانی نوجوان آمریکایی پس از ۶۸ سال

جو لیگون ۸۳ ساله هنگامی که ۱۵ ساله بود، در آمریکا به حبس ابد محکوم شد

او بارها گزینه‌های عفو و آزادی مشروط را رد کرد زیرا معتقد بود که پس از ده‌ها سال حبس، آزادی مورد درخواستش را به او نمی‌دهند - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

«جو لیگون» ۸۳ ساله، مسن‌ترین و باسابقه‌ترین زندانی نوجوان آمریکایی که به حبس ابد محکوم شده بود، پس از گذراندن حدود ۶۸ سال از عمر خود در زندان، عاقبت آزاد شد.

لیگون، که هفته گذشته آزاد شد، در فوریه ۱۹۵۳ هنگامی که ۱۵ ساله بود، به حبس ابد محکوم شد. او در جرائم مرتبط با دزدی و چاقوکشی در فیلادلفیا، همراه با چهار پسر نوجوان دیگر، گناهکار شناخته شده بود. در این ماجرا دو نفر کشته و شش نفر مجروح شده بودند.

بنا به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، لیگون گفته که «از آنجایی که در خیابان بود، دستگیر شد»، در حالی که وکیل او، بردلی بریج، گفته است که موکلش معتقد است که هرگز کسی را به قتل نرسانده است.

لیگون گفت که دیگر بچه نیست: «من نه تنها مرد شده‌ام، بلکه در واقع پیرمرد هستم و هر روز پیرتر می‌شوم.»

پس از آزادی لیگون در هفته گذشته، آقای بریج تأکید کرد که کودکی «که در سال ۱۹۵۳ مرتکب آن جرائم شده بود، دیگر وجود ندارد…کسی که در سال ۲۰۲۱ از زندان خارج شد، ۸۳ ساله است، بزرگ شده، تغییر کرده، و دیگر تهدید به شمار نمی‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بریج گفت:‌ «او خسارات و آسیب‌هایی را که به جامعه وارد کرده، جبران کرده و حالا خوب است که آخرین سال‌های عمرش را در آزادی بگذراند.»

این طور نبوده که لیگون فرصت بیرون آمدن از زندان را نداشته، بلکه او گزینه‌های عفو و آزادی مشروط را رد کرد زیرا معتقد بود که این گزینه‌ها، پس از ده‌ها سال حبس، آزادی مورد درخواستش را به او نمی‌دهند.

او در دهه ۱۹۷۰ مورد عفو فرماندار پنسیلوانیا  قرار گرفت اما برخلاف دو شریک جرم خود که آن را قبول کردند، این گزینه را رد کرد. او در سال ۲۰۱۷، یک پیشنهاد عفو دیگر را نیز رد کرد. سرانجام آقای بریج، که بیش از یک دهه است وکالت لیگون را بر عهده دارد، پرونده او را به دادگاه فدرال برد و در سال ۲۰۲۱ توانست آزادی موکلش را به دست آورد.

او گفت که چندین نفر با لیگون کار می‌کردند تا در انتقال او به جهان جدید کمکش کنند.

یکی از این افراد امدادگر، جان پیس، زندانی سابق است که اکنون به عنوان هماهنگ‌کننده ورود افراد به دنیای بیرون، برای پروژه نوجوانان محکوم به حبس ابد در فیلادلفیا، کار می‌کند.

پیس گفت:‌ «همیشه افرادی هستند که بگویند جو باید بقیه عمرش را در زندان بگذراند. جو اکنون بر این‌که امروز چه شخصیتی را از خود بروز دهد، کنترل دارد. او امیدوار است که دیگران تلاش او را برای تغییر قضاوت جامعه نسبت به خود، درک کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان