آمریکا میلیاردها دلار را در افغانستان خرج ماشین و ساختمان کرده است

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای افغانستان می‌گوید میلیاردها دلار در این کشور به هدر رفته است

میلیاردها دلار در زمینه بازسازی افغانستان به هدر رفته است - Sajjad HUSSAIN / AFP

اداره سربازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه‌ای آورده است که آمریکا میلیاردها دلار را برای اجاره و خرید ماشین و ساخت بناهای بی‌‌استفاده در افغانستان به هدر داده است.

«سیگار» یا اداره سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید بیشتر این ساختمان‌ها یا ویران یا متروک شده است.

این آژانس نظارتی در گزارش روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه، اعلام کرد که خرج ۷.۸ میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۰۸ میلادی را مرور کرده است که بر مبنای آن تنها ساختمان‌های به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار قابل استفاده و بقیه پول‌ها هدر رفته است.

از این میان، بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار از مبلغ ۷.۸ میلیارد دلار فقط برای ماشین‌ها و ساختمان‌های موقتی هزینه شده است.

جان سوپکو، بازرس ارشد آمریکایی تهیه‌کننده این گزارش می‌گوید: «این مساله که این‌قدر سرمایه در نهایت استفاده‌ای ندارد، ساختمان‌ها ویران شده یا رو به وخامت گذاشته‌اند، نشان می‌دهد که نگرانی جدی در مورد هزینه پروژه‌های آمریکا وجود دارد.»

آمریکا در بیست سال گذشته میلیاردها دلار صرف توسعه زیربنایی مانند احداث پایگاه‌های نظامی، بیمارستان‌ها، مدارس و جاده‌ها در افغانستان کرده است که بسیاری از آن درپی حملات مسلحانه و بمب‌گذاری طالبان ویران شده یا به دلیل کیفیت پایین ناشی از ارتکاب فساد اداری و مالی از بین رفته است.

برخی از این ساختمان‌ها هم احداث شده است، بدون آن که تدابیری برای حفظ و مراقبت، تامین و مدیریت آن در نظر گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکثر پروژه‌ها به دست مقام‌های آمریکایی و در بسیاری موارد بدون مشورت مقام‌ها و مردم محل اجرا شده که بعدتر از کار افتاده است.

بیل رودریگو، کارشناس «لانگ‌وار ژورنال» به خبرگزاری اسوشیتیدپرس گفته است: «ساختمان یک درمانگاه یا مدرسه یک چیز است و استفاده، محافظت و تامین امنیت آن در مقابل حملات طالبان، چیز دیگری است. علاوه بر آن، غرب تاثیر فساد اداری و مالی و ضعف اداری افغانستان را در اجرای این پروژه‌ها به‌شدت نادیده گرفته است.»

طارق فرهادی، مشاور پیشین رئیس جمهور افغانستان، نیز به این خبرگزاری گفت که یکی از دلایل به هدر رفتن این سرمایه عدم هماهنگی بین کمک‌کننده و دریافت‌کننده در جریان اجرای این پروژه‌ها بوده است که به موازی‌کاری انجامیده است.

آمریکا پس از هزینه هنگفت و دادن بیش از دو هزار کشته در جنگ تقریبا ۲۰ ساله افغانستان، با طالبان توافق‌نامه صلح امضاء کرده است تا به طولانی‌ترین جنگ تاریخ معاصر این کشور پایان بخشد.

بیشتر از اقتصاد