شرکت‌های هواپیمایی ایران با تنفس مصنوعی زنده مانده‌اند

زیان‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نسبت به شرکت‌های خارجی، چند برابر است

 تعهدات پرسنلی «هما» ممکن است به بیکاری عده زیادی منجر شود - عکس از شبکه های اجتماعی

علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر«هما»، گفته است: «با احتساب کارکنان شرکت‌های اقماری، ایران‌ایر ماهیانه ۱۶۳ میلیارد تومان حقوق به این چند هزار نفر پرداخت می‌کند؛ در شرایط موجود این شرکت به دلیل وجود ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته (حدود ۸۲۰ میلیون دلار) و کاهش درآمدهای خود قادر به پرداخت حقوق کارکنان و بازنشسته‌های خود نیست.»

ایران‌ایر به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی ایران، ۲۳ هزار حقوق‌بگیر دارد که از این تعداد ۱۳ هزار نفر بازنشسته، از «صندوق بازنشستگی هما» حقوق می‌گیرند.

وسعت تعهدات پرسنلی «هما» و تداوم شرایط فعلی، ممکن است به بیکاری عده زیادی منجر شود. البته اوضاع دیگر شرکت‌های هواپیمایی در ایران هم چندان بهتر نیست. دلیل این موضوع هم کاهش ۴۳ درصدی مسافران پروازهای داخلی و ۹۶ درصدی مسافران پروازهای بین‌المللی در شش ماه گذشته است که بیش از دو هزار میلیارد تومان زیان، به این مجموعه‌ها تحمیل کرده است.

از سوی دیگر، بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری ایران که با وجود الزامی نبودن محدودیت‌ پذیرش مسافر در دستورالعمل‌ سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)، با ابلاغ پروتکل ستاد مرکزی مقابله با کرونا، محدودیت‌هایی را در پذیرش مسافر به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است، باعث سخت‌تر شدن شرایط شده است و به نظر می‌آید تعدیل نیرو به زودی دامن این شرکت‌ها را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های گذشته، پرداخت نشدن حقوق‌ها و تعدیل نیرو کارکنان بخش حمل‌ونقل زمینی ایران‌ایر خبرساز شد و سال جاری نیز قرارداد تعدادی از کارکنان یکی از شرکت‌های پیمانکاری «هواپیمایی کارون» تمدید نشد. موضوعی که یک مسئول در دفتر مدیرعامل این شرکت هواپیمایی اعلام کرد: «از آنجا که این شرکت خصوصی است، دلیلی به پاسخگویی در خصوص آن نمی‌بیند.»

سالنامه آماری سال ۹۸ سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که ۱۷ شرکت هواپیمایی ایران، در مجموع ۲۶ هزار و ۴۷ نفر نیرو کار فعال دارند که در رده‌های شغلی خلبانی و کمک خلبانی، مهمانداری، مهندسی پرواز، مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی، بازرگانی، حراست، اداری و مالی و سایر قسمت‌ها مشغول کار هستند. این شرکت‌ها فقط در حوزه خدمات فرودگاهی پنج هزار و ۱۹۹ نفر نیرو دارند که به سبب به حداقل رسیدن فعالیت‌های فرودگاه‌هی، با بیشترین خطر بیکاری مواجه هستند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفته است: «نگرانی‌ها موجب شده است تا شرکت‌های هواپیمایی صورت‌های مالی خود را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به وزارت راه و شهرسازی ارسال کنند.»  وی اظهار داشته است: «صنعت هواپیمایی در ایران مانند تمام کشورها به مرحله بحرانی رسیده و زیان‌های شدیدی را متحمل شده است؛ اما به دلیل افزایش نرخ ارز و تاثیر تحریم‌ها و محدودیت ۶۰ درصدی در زمینه فروش بلیت، زیان‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نسبت به شرکت‌های خارجی، چند برابر است.»