فرار بیش از ۲۰۰ نفر از زندانی در هائیتی

در جریان این فرار جمعی، ۲۵ نفر از جمله مدیر زندان و یک سرکرده خلافکاران کشته شدند 

زندان «کروا دِ بوکه» سال ۲۰۱۲ با ظرفیت حداکثر ۸۷۲ زندانی در نزدیکی پورتوپرنس افتتاح شد، اما بیش از ۱۵۰۰ زندانی در آنجا نگهداری می‌شدند- Reginald LOUISSAINT JR / AFP

در جریان فرار جمعی بیش از ۲۰۰ نفر از زندانی در هائیتی، روز پنجشنبه ۲۵ نفر ازجمله مدیر زندان و سرکرده بدنام گروهی خلافکار کشته شدند.

برخی تماشاگران و عابرانی که در میان خشونت‌های حین فرار محبوسان در زندان «کروا دِ بوکه» (Croix-des-Bouquets) گرفتار شده بودند، نیز درمیان قربانیان قرار دارند. آرنل جوزف، سرکرده قدرتمند یک گروه خلافکار هم در فرار جمعی از زندان کشته شده است. او قبل از آن ‌که در سال ۲۰۱۹ بازداشت شود، یکی از مجرمان اصلی تحت تعقیب در هائیتی بود.

گری دسروسیرز، سخنگوی پلیس هائیتی، گفت که این سرکرده خلافکاران در حالی‌ که هنوز مچ‌بندهای زندان را به ‌پا داشت، به‌عنوان یک مسافر سوار بر موتورسیکلتی از زندان فرار کرد، ولی بعد در یک ایست بازرسی شناسایی شد. جوزف اسلحه‌ای به‌ سوی ماموران حاضر در آنجا نشانه رفت، اما به ضرب گلوله آنان کشته شد.

برخی گزارشگران می‌گویند که این فرار گروهی از زندان، تلاشی برای آزادی جوزف بوده که ازجمله موارد اتهامی‌اش، تجاوز، آدم‌ربایی و قتل است. این سرکرده گروه‌ خلافکاران کنترل شهرکی فقیر در پورتوپرنس به نام «روستای دِ دیو» (روستای خدا)‌ و همچنین چند بخش و جامعه دیگر در منطقه را در دست داشت.

با آن‌که جزئیات فرار جمعی هنوز روشن نشده است، اما شاهدان می‌گویند که صدای شلیک گلوله را در میانه روز پنجشنبه و قبل از مشاهده فرار زندانیان، شنیده‌اند. پیش‌تر گزارش شده بود که بیش از از ۴۰۰ زندانی از این زندان گریخته‌اند.

در جایی دیگر، کارمند یک فروشگاه لباس در آن نزدیکی گفت که مجبور شده‌ است به زندانیان فراری، لباس بدهد.

این زندان واقع در نزدیکی پورتوپرنس، در سال ۲۰۱۲ و با ظرفیت حداکثر ۸۷۲ زندانی افتتاح شد؛ اما در زمان فرار از زندان روز پنجشنبه، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ زندانی در آنجا نگهداری می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانتس اگزانتوس، وزیر ارتباطات هائیتی، روز جمعه در یک نشست خبری گفت‌:‌ «۲۵ نفر کشته شدند، ازجمله شش زندانی و پل هکتور جوزف، بازرس بخش که مسئولیت زندان را برعهده داشت.» او گفت:‌ «در میان اسامی کشته‌شدگان، نام چندین شهروند عادی هم دیده می‌شود که در جریان فرار به‌دست زندانیان کشته شده‌اند.»

اگزانتوس گفت که مسئولان چندین کمیسیون تحقیق و تفحص تشکیل داده‌اند تا این درباره تحقیق کنند که چه کسی فرار را سازماندهی کرده است و چرا؟ او روز جمعه در توییتی در نوشت که تاکنون ۶۰ زندانی فراری بازداشت شده‌اند.

هلن لا لیم، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای هائیتی، در بیانیه‌ای اعلام کرد‌: «این فرار از زندان بار دیگر بر مشکل بازداشت طولانی‌مدت و ازدحام بیش از حد در زندان‌ها تاکید می‌کند که کماکان عامل نگرانی است و مسئولان هائیتی باید فورا درباره آن اقدام کنند.»

فرار از زندان در هائیتی، فقیرترین کشور حوزه کارائیب، غیرمعمول نیست. در سال ۲۰۱۴ هم بیش از ۲۰۰ تن از ۸۹۹ زندانی زندان کروا دِ بورکیز فرار کردند و برخی معتقدند که این فرار برای آزاد کردن پسر یک بازرگان بزرگ محلی ترتیب داده شده بود. پس از فرار جمعی، مقام‌ها گفتند که در راستای افزایش و تقویت تدابیر امنیتی زندان، گام‌هایی برخواهند داشت.

در موردی دیگر در سال ۲۰۱۹، درحالی‌که پلیس در یک تظاهرات ضددولتی در همان نزدیکی حضور داشت، تمامی ۷۸ زندانی زندان آکوین در جنوب هائیتی فرار کردند. دو سال قبل‌ از آن هم، بیش از ۱۷۰ زندانی از زندانی در آرکاهای، در شمال پورتوپرنس، گریختند.

بزرگ‌ترین فرار جمعی از زندان در این کشور در سال ۲۰۱۰ و به دنبال زمین‌لرزه ویرانگر رخ داد؛ در این رویداد، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ زندانی از زندان مجازات ملی در پورتوپرنس فرار کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان