حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به عربستان سعودی

همه چیز درباره حملات شب گذشته حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی و دلایل تشدید این نوع حمله‌ها

انهدام کلاهک جنگی موشک بالیستیک قیام-۱ با شلیک موشک زمین‌به‌هوای ام آی ام-۱۰۴اِف سامانه پاتریوت پی ای سی-۳ در ریاض- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

شنبه شب، ۹ اسفند ۱۳۹۹ (۲۷ فوریه ۲۰۲۱) شبه‌نظامیان حوثی یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی خود را به عربستان سعودی انجام دادند. از تنها سه روز پس از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، شبه‌نظامیان وابسته به رژیم جمهوری اسلامی دوباره جرات یافتند تا به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، حمله کنند، حملاتی بعضا کوچک که در شب گذشته به اوج خود رسید. 

اگرچه حمله‌های پهپادی و موشکی حوثی‌ها توسط جنگنده‌های نیروی هوایی سلطنتی سعودی و همچنین سامانه‌های پدافند موشکی من‌جمله یک سامانه برد بلند پاتریوت پی اِی سی-۳ (Patriot PAC-3) مستقر در پایگاه هوایی ملک‌سلمان (مرکز آموزش ملک‌فیصل نیروی هوایی سلطنتی سعودی) در ریاض دفع شدند، اما می‌توانند تبعات منفی اقتصادی برای عربستان سعودی به همراه داشته باشند، به‌خصوص با توجه به آنکه حمله موشکی علیه ریاض در زمان انجام مراسم آتش‌بازی مربوط به مسابقات فرمول ئی در منطقه دیریه این شهر صورت گرفت.

سال‌هاست که عربستان سعودی درپی استفاده از صنعت گردشگری به‌عنوان جایگزینی برای صادرات نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد این کشور است. ریاض در این راستا در تلاش است تا با ایجاد شهرهای پیشرفته‌ای چون نئوم، توجه بزرگترین سرمایه‌گذاران جهان را به خود جلب کند، امری که به‌طور قطع برای شبه‌نظامیان حوثی و از همه مهمتر حامیان آنها یعنی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سران رژیم جمهوری اسلامی، امری نگران‌کننده است. این دست حملات علیه شهرهای بزرگ و گردشگری عربستان سعودی و یا در زمان برگزاری مراسم ورزشی و فرهنگی می‌تواند در ناامن نشان ‌ادن این کشور در برابر دیدگان سرمایه‌گذاران خارجی موثر باشد. امری که بی‌شک فرماندهان انصار‌الله و حامیانشان را به انجام چنین حملاتی تشویق کرده است.

حوثی‌ها درمجموع از شش پهپاد انتحاری و دو موشک بالیستیک در این حملات استفاده کردند. یک موشک بالستیک به‌سمت ریاض پرتاب شد، درحالی‌که فروند دوم یک ساعت پس از آن به‌سمت مارب، شهر تحت کنترل دولت مورد حمایت عربستان سعودی، شلیک شد. در حمله به ریاض از حداقل یک موشک بالیستیک استفاده شد، موشکی که براساس فیلم‌های منتشرشده، کلاهک آن پیش از برخورد به هدف از آن جدا شده است، امری که نشانگر آن است که این موشک از نوع قیام-۱ ساخت صنایع موشکی شهید باکری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران است که در یمن، برکان ۲-اِچ نام دارد و سالهاست مورد استفاده شبه‌نظامیان حوثی قرار دارد.

آغاز حملات حوثی‌ها به ریاض پس از روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری در آمریکا

تنها سه روز پس از آغاز رسمی ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، یعنی ۲۳ژانویه ۲۰۲۱ مصادف با ۴ بهمن ۱۳۹۹، حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران علیه ریاض ازسر گرفته شد. حدود دو سال بود که حملاتی از این دست علیه این شهر صورت نگرفته بود. در حمله نخست، یک پهپاد انتحاری به پرواز درآمده از خاک عراق به کاخ یمامه در حومه غربی شهر ریاض، محل استقرار شاه ‌سلمان، برخورد کرد که البته آسیب چندانی به آن کاخ نزد و باعث کشته یا مجروح‌شدن کسی نشد. در ابتدا مقامات سعودی تصور داشتند که این حمله را شبه‌نظامیان حوثی از خاک یمن صورت داده‌اند، اما تحقیقات بعدا نشان داد که منشاء حمله، خاک عراق بوده است. تنها سه روز پس از آن، در تاریخ ۷ بهمن (۲۶ ژانویه) یک پهپاد انتحاری دیگر نیز بر فراز ریاض به پرواز درآمد که ۱۲:۵۲ دقیقه ظهر به وقت محلی ساقط شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف حملات روزهای ۴ و ۷ بهمن‌ماه، حمله شب گذشته به ریاض با استفاده از موشک بالیستیک صورت گرفت. امری که به‌دنبال آغاز استفاده موثر سامانه‌های پدافندی پاتریوت پی ایی سی-۳ علیه این‌گونه موشک‌ها از تاریخ ۳ تیر ۱۳۹۷ تا به امروز صورت نگرفته بود. بیش از دو سال است که یک سامانه پدافندی برد بلند پاتریوت پی اِی سی-۳ در ضلع شمالی پایگاه هوایی ملک‌سلمان (مرکز آموزش ملک‌فیصل) در قلب ریاض مستقر شده است. سامانه‌ای که با استفاده از موشک‌های زمین به هوای اِم آی اِم-۱۰۴اِف (MIM-104F) بیش از دو سال است که موفق شده تا از موفقیت حملات موشکی شبه‌نظامیان حوثی علیه ریاض جلوگیری کند. این سامانه، شنبه شب موفق به انهدام مرحله یک (مخزن سوخت) و مرحله دوم (کلاهک جنگی) موشک بالیستیک قیام-۱ (برکان ۲-اِچ) شلیک‌شده به‌سمت ریاض شد.

حملات به جیزان و خمیس مشیط با استفاده از پهپادهای انتحاری

سال‌هاست که شبه‌نظامیان حوثی از انواع پهپادهای انتحاری استفاده می‌کنند که مرکز تحقیقات دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران آن‌ها را طراحی کرده است. پهپادهایی که نخستین‌بار نیروی هوافضای سپاه استفاده از آنها را در جریان رزمایش موشکی پیامبر اعظم-۱۵ در کویر گرمسار در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۹ (۱۵ ژانویه ۲۰۲۱) به نمایش گذاشت. این پهپادهای انتحاری که مجهز به سامانه ناوبری و هدایت خودکار مورد استفاده در هواپیماهای رادیوکنترل است، به نقطه‌ای که مختصات تقریبی‌اش به آنها داده شده است، پرواز می‌کند و در فاز نهایی پرواز با استفاده از سنسور راداری نصب‌شده در دماغه‌شان، هدف مورد نظر را کشف و به آن برخورد می‌کنند. البته تنها پهپادهای طوفان به چنین سنسوری مجهزند و در پهپادهایی چون قاصف-۱ و ۲ چنین سنسورهایی در دماغه پهپادها وجود ندارد.

روز گذشته، پیش، حین و پس از حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض، پنج پهپاد انتحاری به‌سمت خمیس مشیط و یک پهپاد انتحاری دیگر به سمت جیزان به پرواز درآمدند. پهپادهایی که براساس ویدیوهایی که مردم محلی تهیه کرده‌اند و همچنین یک ویدیوی منتشرشده وزارت دفاع عربستان سعودی، با استفاده از سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت پی اِی سی-۲ و ۳ و همچنین جنگنده‌های رهگیر اف-۱۵سی و یوروفایتر تایفون نیروی‌ هوایی سلطنتی سعودی پیش از برخورد به اهدافشان ساقط شدند. همچنین علاوه‌بر پنج پهپاد مورد نظر، یک پهپاد انتحاری دیگر از نوع نامشخص از خاک یمن به‌سمت منطقه جازان در عربستان به پرواز در آمد و دقایقی پس از ورود به حریم هوایی عربستان سعودی ساقط شد.

این حجم از حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ جنگ یمن بی‌سابقه است و به نظر می‌رسد که متاثر از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا باشد.