بنى گانتز ايران را مسئول انفجار كشتى بارى اسرائيلی دانست

آمریکا و متحدان آن به ویژه اسرائیل رفتارهای منطقه‌ای ایران را تهدیدی علیه امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل-JALAA MAREY / AFP

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه گفت «ارزیابی‌های اولیه» او نشان می‌دهد که ایران مسئول انفجار روز گذشته در یک کشتی باری متعلق به اسرائیل در آب‌های خاورمیانه است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با اشاره به این که «ایران در پی ضربه زدن به زیرساخت‌ها و شهروندان اسرائیل است،» گفت مکانی که این کشتی هنگام انفجار در آن بود، نسبتا نزدیک به ایران است و این مساله، این ارزیابی را ایجاد می‌کند که کار ایرانی‌ها باشد.»

بامداد جمعه، انفجاری در کشتی «ام ‌وی هلیوس رِی» در دریای عمان رخ داد، که علت دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما موجب افزایش نگرانی‌ها از امنیت دریانوردی در منطقه شده است.

دریای عمان از سال ۲۰۱۹ و افزایش تنش بین ایران و آمریکا، پس از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌ها علیه تهران، شاهد رشته انفجارهایی بوده است که نیروی دریایی ایالات متحده ایران را مسئول آنها می‌داند.

تهران اتهام دخالت در این حوادث را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجار در این کشتی باری اسرائیلی ساعاتی پس از حملات هوایی ارتش ایالات متحده به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در داخل سوریه و نزدیک مرز عراق رخ داده است.

آمریکا و متحدان آن، به ویژه اسرائیل، در مورد رفتار منطقه‌ای و حضور نظامی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه تردید دارند و آن را تهدیدی علیه امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند. بنا بر گزارش‌های اولیه که روز گذشته منتشر شد، بر اثر این انفجار آسیبی به خدمه کشتی وارد نشده، اما کشتی فورا مجبور شد به سمت نزدیکترین بندر در شمال دریای عمان تغییر مسیر دهد.

طبق اطلاعات ماهواره‌ای ردیابی کشتی‌ها، کشتی در حدود ساعت ۶ بامداد جمعه به وقت گرینویچ، و پیش از آن که ناگهان به سمت تنگه هرمز تغییر مسیر دهد، نزدیک دریای عرب بوده است.

طبق اطلاعات این وبسایت، مقصد کشتی سنگاپور بوده است.