ارائه یک نظریه جدید درباره ترور جان اف کندی در کتاب جدیدی به قلم رئیس سابق سیا

«حتی پس از آنکه کا‌گ‌ب به اسوالد دستور لغو ماموریت را داد، اسوالد منصرف نشد»

جان‌اف کندی، رئیس جمهور سابق آمریکا ، به همراه همسرش ژاکلین کندی- JFK Presidential Library / AFP

در یک کتاب جدید به قلم رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و یک مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی در رومانی دوران کمونیستی، نظریه جدیدی درباره ترور جان اف کندی، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، ارائه شده است.

در این کتاب جدید که نیویورک پست آن را پیش از انتشار دیده است، ادعا شده است که نیکیتا خروشچف، رهبر وقت شوروی، ماموریت ترور را به لی هاروی اسوالد داده بود.

به گزارش این روزنامه، در این کتاب ادعا شده است که شوروی بعداً نظر خود را درباره ترور تغییر داد، اما اسوالد از توقف برنامه امتناع ورزید و طبق دستورالعمل قبلی آن را اجرا کرد.

کتاب جدید به قلم آر جیمز وولسی و ژنرال یون میهای پاچپا، «عملیات اژدها: پشت پرده جنگ سری کرملین علیه آمریکا» نام دارد و قرار است در مارس آینده روانه کتاب‌فروشی‌ها شود.

آقای وولسی بین ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ اداره سازمان سیا را بر عهده داشت. آقای پاچپا نیز سرپرست سابق سازمان جاسوسی رومانی بود که در سال ۱۹۷۸ از آمریكا پناهندگی سیاسی گرفت و اوایل ماه پیش درگذشت.

به گفته نویسندگان، شوروی در سال ۱۹۵۷، اسوالد را هنگامی که به عنوان تفنگدار دریایی ایالات متحده در ژاپن مشغول خدمت بود، به استخدام درآورد. آن‌ها ادعا می‌کنند که در سال ۱۹۶۲، احتمالاً توسط خود آقای خروشچف، به او مأموریت داده شد تا مقدمه‌چینی برای ترور رئیس جمهوری کندی را آغاز کند.

با این حال، این کتاب می‌گوید که بین ژوئن ۱۹۶۲ و آوریل ۱۹۶۳، رهبران شوروی پس از آن که «ایده‌های دیوانه‌وار خروشچف را موجب بدنامی شوروی دانستند»، مأموریت را لغو کردند.

در این کتاب جدید آمده است که «حتی پس از آنکه کا‌گ‌ب به اسوالد دستور لغو ماموریت را داد، اسوالد سرسختانه به مأموریتی که به باور او قهرمانش، خروشچف، شخصاً به او داده بود، ادامه داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان می‌نویسند: «اسوالد بر این باور بود که نیکیتا خروشچف، رهبر بهشت ​​و خانه جدید اسوالد، اتحاد جماهیر شوروی، این کار را به او سپرده است، و اطمینان داشت که می‌تواند از پس آن برآید.»

گفته می‌شود که این دو نویسنده هیچ مدرکی درباره دستور ترور، یا هیچ شاهدی برای لغو آن ارائه نکرده‌اند. آن‌ها می‌گویند تمام مدارک لازم در گزارش ۲۶ جلدی کمیسیون وارن وجود دارد، اما هنوز محرمانه است.

نویسندگان می‌نویسند: «اگر این اسناد از قید محرمانه بودن آزاد شود، ثابت می‌کند که قاتل جان اف کندی، لی هاروی اسوالد، در ملاقات مخفیانه‌ای در مکزیکو سیتی با رابط خود در شوروی، «رفیق کوستین» که برای «بخش سیزدهم کا‌گ‌ب مسئول ترورهای برون‌مرزی» کار می‌کرد، ماموریت مخفیانه ترور را گرفته بود.

گزارش شده است که نویسندگان مدارکی درباره ملاقات اسوالد با مأموران کا‌گ‌ب و سایر آمادگی‌ها برای سفر او و خانواده‌اش به اتحاد جماهیر شوروی پس از تکمیل مأموریت، ارائه داده‌اند.

گزارش کمیسیون وارن درباره پرونده ترور کندی حکم داد که «هیچ مدرکی مبنی بر آن که لی هاروی اسوالد یا جک روبی بخشی از هرگونه توطئه داخلی یا خارجی بوده‌اند، وجود ندارد.»

نظریه‌های توطئه پیرامون ترور رئیس جمهوری کندی از زمان درگذشت وی در ۱۹۶۳ همچنان رایج است و بسیاری، از پذیرش روایت رسمی که اوسوالد به‌تنهایی و خودسرانه عمل کرده است، سر باز می‌زنند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر